Na jaren bij de Rabobank te hebben geadviseerd, wisten Jitske Dijkstra en Jeltsje Posthuma het zeker: ze wilden zelfstandig ondernemen. Sinds 2015 staan ze aan het roer van hun eigen adviespraktijk in het zuidwesten van Friesland. Eerst als zzp'ers en later onder de franchisevlag van Finzie, maar sinds 1 oktober hebben ze hun eigen merk: Hypotheekcoaches, met vestigingen in Sneek en Bolsward.
“We weten waar onze kracht ligt”, vertelt Dijkstra. “Alle afspraken die we hebben, komen uit ons eigen netwerk voort. Klanten bevelen ons aan bij hun vrienden. We hebben het goed gehad bij Finzie, maar willen nu zelf bepalen welke weg we inslaan en welke keuzes we maken. Als ondernemer heb je een heel duidelijke visie, dat past niet altijd in de lijn van een formule. We kunnen nu bijvoorbeeld veel meer creativiteit kwijt in onze marketingcampagnes. Dat vinden we allebei ook erg leuk om te doen.”
Voor wie de Adviseurskalender aan de wand heeft hangen, zijn Dijkstra en Posthuma geen onbekenden: ze zijn samen met toenmalige Finzie-collega’s het gezicht van de maand december. “Grappig genoeg hebben we op de terugweg van die fotoshoot het besluit genomen om zelfstandig verder te gaan ”, herinnert Dijkstra zich. “We gaven in de auto letterlijk een klap erop: het was tijd voor de volgende stap.”
Plezier in het werk
Plezier in het werk staat voor beide adviseurs voorop. “Als klanten zien dat je het werk dat je doet leuk vindt, geeft dat meer vertrouwen”, ervaart Posthuma. Dat vertaalt zich in beter advies, tevreden klanten en veel doorverwijzingen. Dijkstra: “We hebben ons nooit tot doel gesteld een bepaalde omzet te halen. We willen vooral fijne gesprekken voeren, goed advies geven én er aardig van kunnen leven.”
Het merendeel van de klanten dat bij Dijkstra en Posthuma komt, spreekt Fries. Dijkstra: “Het schept een band als je dezelfde moedertaal spreekt en hypotheekadvies geeft in het Fries. Dan maakt het niet uit dat het papierwerk in het Nederlands is.” Posthuma: “Nee, we hebben nog nooit de vraag gehad of de offerte ook in het Fries kan. Of dat een gat in de markt zou zijn? Dat denk ik niet - Fries lezen is iets heel anders dan Fries spreken.”
Persoonlijk contact
Wat beide adviseurs opvalt aan hun regio is de grote behoefte aan persoonlijk contact. “Onze klanten willen echt bij ons aan tafel en ons in de ogen kunnen kijken”, weet Posthuma. “Ondanks dat we een groot gebied beslaan, ken je elkaar altijd via-via. Dat maakt het allemaal veel persoonlijker.” Dat maakt ook dat de adviseurs nog meer meeleven met hun klanten.
Dijkstra: “Het grijpt je soms echt aan als je starters hebt die met geen mogelijkheid een huis kunnen kopen.” Ook aan seniorenwoningen is een groot tekort. “In Sudwest-Fryslan zijn er plannen voor nieuwbouw, maar het zal nog een tijd duren voor die er staan en de woningmarkt op gang komt.” De focus voor de komende tijd blijft wat de Friese adviseurs betreft dan ook op oversluiten en verbouwen. Posthuma: “Daar zullen de meeste van onze klanten zich mee bezig blijven houden.”