MUNT biedt hulp aan hypotheekklanten die problemen krijgen
Commercieel directeur Chris Oosterling vertelt hoe MUNT nu al de eerste maatregelen neemt om te voorkomen dat mensen (verder) in de financiële problemen komen door de coronacrisis.
Door de maatregelen om het corona-virus tegen te gaan is persoonlijk contact de komende weken lastig. U doet er om die reden goed aan adviesgesprekken over hypotheken telefonisch of digitaal doorgang te laten vinden. Omarm dit keerpunt in de advisering en verken de mogelijkheden om nieuwe vormen voor het voeren van gesprekken beter te beheersen. Wij geven alvast deze 10 tips.
Waar normaliter in een persoonlijke afspraak (een deel van de) documenten worden meegenomen, is het nu verstandig alle benodigde documenten vooraf digitaal op te vragen. Spreek af hoe uw klant deze documenten bij u gaat aanleveren. Zijn ze eenmaal binnen? Bekijk ze dan aandachtig, zo kunt u uw klant nog vragen een ander of beter leesbaar document aan te leveren.
Het voeren van adviesgesprekken over de telefoon kan onwennig zijn. Worstel uzelf daar doorheen en test verschillende aanpakken. Dan kan het uw advisering naar een hoger plan brengen. Die onwennigheid kan ook gelden voor uw klanten. Houd daar rekening mee.
Duidelijk hebben via welk kanaal u elkaar spreekt en op welke manier, kan helpen het uiteindelijke gesprek beter te laten verlopen. Mocht videobellen voor uw klant niet wenselijk zijn, overweeg dan voor te stellen dat u zichtbaar bent maar u uw afspraak niet kunt zien.
Telefonisch overleg duurt in de regel korter en biedt minder ruimte voor koetjes en kalfjes. Er is gewoonweg sprake van wat minder interactie. Gebruik daarom de tijd goed en zorg dat u bijvoorbeeld niet tijdens het bellen de werkgeversverklaring nog moet inzien. Het afstemmen van een lijstje te bespreken punten kan hier zeker aan bijdragen.
Meer nog dan in een persoonlijke afspraak wachten mensen op u als adviseur om de touwtjes in handen te nemen. Neem de regie en presenteer uw advies in hapklare brokken. Vermijd stiltes zoveel mogelijk, die kunnen tijdens een telefoongesprek nog vreemder ervaren worden dan normaal.
Tijdens telefoongesprekken kan het lastig zijn te onthouden wat precies gezegd wordt. Leg daarom goed vast welke afspraken gemaakt worden of welke bezwaren op tafel worden gelegd. Dat helpt om het overzicht te bewaken als u meerdere telefoongesprekken op een dag voert. U kunt ook gesprekken opnemen voor eigen gebruik; zorg dan wel dat de andere partij daarover op de hoogte brengt.
Telefoongesprekken tussen meerdere mensen kunnen overal worden opgezet. Het is daarom wat makkelijker om mensen - koppels in het bijzonder - op hetzelfde moment te spreken. Verken die geboden flexibiliteit en biedt meerdere afspraakmogelijkheden aan. Houd daarbij wel rekening met uw benodigde voorbereidingstijd.
Zorg dat gemaakte afspraken duidelijk zijn voor alle betrokkenen. Dat kan namelijk moeilijker te borgen zijn bij telefoongesprekken. Vat uw notulen samen en mail uw klant met afspraken en andere relevante informatie. Hoe sneller u dat doet na een gesprek, hoe beter.
Een adviesrapport leent zich perfect dit telefonisch te bespreken. Houd ook hier de tijdslijnen kort en neem de regie. Zorg dat uw klant het rapport ook op zijn computerscherm voor zich heeft.
Het kan zijn dat afspraken afgezegd worden tot nader orde. Probeer in die vrijgekomen tijd uw klantenbestand zzp’ers, horecapersoneel en andere groepen werknemers te benaderen met de vraag of zij ondersteuning of advies nodig hebben.
Commercieel directeur Chris Oosterling vertelt hoe MUNT nu al de eerste maatregelen neemt om te voorkomen dat mensen (verder) in de financiële problemen komen door de coronacrisis.
Marco Anjema is de eerste hypotheekadviseur van de maand in 2020. Een doorgewinterde hypotheekadviseur, die het allerbeste wil voor zijn klanten.
Uit de laatste cijfers van 2019 blijkt dat de traditionele grootbanken nog maar 48,9% aandeel hebben in de hypotheekmarkt. Het laagste punt sinds 2016, maar wat zijn de gevolgen?
Bij het kantoor van de hypotheekadviseur van de maand februari werken acht vrouwen. “En dat werkt fantastisch,” vindt Liza Smit.