Verzekeren in onzekere tijden
Dat we in onzekere tijden leven, behoeft geen uitleg. De coronacrisis raakt de samenleving en economie op vrijwel elk terrein. Juist in dit soort tijden kunnen verzekeringen van grote waarde zijn.
Er zijn nogal wat bedrijven waar je mee te maken hebt als hypotheekadviseur. Maar wat gebeurt daar nou áchter de schermen? De redactie van Kop-Munt gaat op onderzoek uit.
Zonder enige ervaring begon Maarten de Vries eind 2014 aan zijn carrière bij DAK. Ondertussen werkt hij daar nog steeds met veel plezier, nu als ervaren acceptant en coördinator.
“Eigenlijk wel. Ik had Management Economie en Recht (MER) gestudeerd, maar de banen lagen op dat moment niet echt voor het oprapen. Zeker niet met zo’n algemene opleiding. Ik ben toen eerst gaan werken als assistent manager bij een tankstation, want stilzitten wilde ik niet. Via een bekende kon ik toen terecht bij DAK. Wat daar gebeurde was toch wel wat anders dan het beetje wat ik op school had geleerd over hypotheken.
Mij viel vooral op dat er zo ontzettend hard wordt gewerkt en hoe hoog de druk af en toe is om een hypotheek rond te krijgen. Dat heb je als buitenstaander vaak niet door. Soms komt het echt aan op het laatste uur. Nu probeer ik dat soort situaties natuurlijk te voorkomen, maar het maakt het werk wel spannend. Er hangt in ieder geval veel vanaf.
“Ik stuur een team van acceptanten aan. Maar dat is niet het enige wat ik doe, ik werk ook gewoon aan dossiers. Dus eigenlijk ben ik meewerkend voorman. Sinds het begin van de lockdown werken we voornamelijk vanuit huis.
Mijn werk is erg flexibel, er komt vaak van alles tussendoor waarbij ik mag helpen. De wandeling met mijn hond tussen de middag, is eigenlijk het enige dat elke dag vaststaat. Heel praktisch ook want zo ben ik er ook even uit.
Ook wij hebben het druk gehad met oversluiters en nieuwe hypotheken. Er is veel overgewerkt de laatste tijd, zeker van maart tot en met juni. We werken in een best klein team, dus extra drukte merken we snel. Ik heb daar zelf weinig moeite mee; de ervaring leert dat er ook altijd weer een eind komt aan de drukte. Sowieso geeft het voldoening - en als je ‘s avonds nog even een dossier oppakt, help je jezelf daar ook nog eens mee voor de volgende werkdag.”
“Het is wel heel interessant om te zien hoeveel mensen op dit moment een grote financiële stap maken door een huis te kopen. Ik ben zelf meer het type dat wat afwachtend is. Maar het is goed om te zien dat alles doorloopt en onze leden lijken het drukker te hebben dan ooit.
In de dossiers kom ik verder eigenlijk geen rare dingen tegen, of onnodige risico’s. Adviseurs doen hun werk erg goed en zorgvuldig, net als altijd.
“Heel erg leuk, het is echt één van de dingen in mijn werk waar ik het meeste voldoening uit haal. Samen kunnen we dingen oplossen voor de klant, we kunnen echt op elkaar rekenen.
Of ik nog een gouden tip heb voor de hypotheekadviseur? Een kleintje dan, maar wel een belangrijke: blijf communiceren. Door met elkaar in gesprek te blijven kunnen veel problemen snel, en soms al op voorhand, worden opgelost.
“Ik denk dat ik dan nog wel hetzelfde werk doe, want dit vind ik fantastisch. Het werk zal er dan qua uitvoering waarschijnlijk wel wat anders uitzien. Een deel is dan denk ik geautomatiseerd, maar daardoor is er voor de acceptant ruimte voor focus op de belangrijke dingen. Hoe dan ook, ik kan hier nog wel een aantal jaren vooruit, mét veel plezier.
Dat we in onzekere tijden leven, behoeft geen uitleg. De coronacrisis raakt de samenleving en economie op vrijwel elk terrein. Juist in dit soort tijden kunnen verzekeringen van grote waarde zijn.
De consument omarmt het hypotheekadvies en de digitale handtekening onder een offerte neemt een vlucht. Dat zijn twee van de voordelen van de coronacrisis. Zijn er meer digitale ontwikkelingen die nu de wind in de rug krijgen? Pascal Spelier van Finno.nl en Paul van der Meijs van Holland Hypotheek Groep verwachten het niet.