Deze week vertelt Kiri Veenstra over haar enerverende werk bij MO.servicing. Een plek waar Kiri zich na een paar omwegen erg thuis voelt.
Ooit deed je de Hogere Hotelschool en nu ben je acceptant, hoe is dat zo gekomen?
“Ja, dat klinkt niet altijd logisch. Maar er is zeker een overeenkomst tussen de horeca en het werk dat ik nu doe. De mentaliteit om alles te doen voor een tevreden klant, zit er diep in. En het komt op dit soort drukke momenten ook mooi van pas dat ik vanuit de horeca al wat meer onregelmatige werktijden gewend ben.
Toen ik net was afgestudeerd kon ik aan de slag bij de RAI, in de evenementenbranche. Dat was in 2012 en daarna sloeg de crisis toe en was er te weinig werk. Toen ben ik administratief werk gaan doen, maar elke keer was dat met een tijdelijk contract. Op een gegeven moment zag ik dat de Rabobank mensen zocht met een horeca-achtergrond. Dat sloot precies aan bij mijn profiel natuurlijk. Ik ben daar begonnen als adviseur dagelijkse bankzaken en heb uiteindelijk bij verschillende werkgevers in de financiële dienstverlening al mijn papieren gehaald om hypotheekadviseur te worden.
Dus je kent het werk van de hypotheekadviseur maar al te goed?
Zeker! Ik heb als adviseur in opleiding genoeg meegekregen van de functie van hypotheekadviseur. Toen ik eens goed om mij heen keek besefte ik dat het werk van een hypotheekadviseur niet bij mij paste. De grote stapel adviezen die ik zou moeten schrijven, zonder al teveel contact met andere collega’s vond ik minder leuk.
Ik kon vervolgens de opleiding volgen tot acceptant bij de ING - maar qua werk liep het iets anders dan gepland. Ook hier heb ik dus weer een kleine omweg gemaakt en uiteindelijk ben ik acht maanden geleden aan de slag gegaan bij MO.servicing. Als acceptant ik heb het nu enorm naar m’n zin.
Nu heb ik wel de hele dag contact met collega’s en klanten. Ook al ben ik begonnen tijdens de lockdown en werken we vooral vanuit huis, we doen er alles aan om goed contact met elkaar te houden. Bellen, Zoomen, appen, noem het maar. Het voelt hier bijna als een soort familie.
Hoe ziet je werkdag er nu uit?
“Ik begin de dag met een grote cappuccino met havermelk. Ondertussen bekijk ik welke dossiers aan mij zijn toebedeeld en wanneer ik telefoondienst heb - ook zo’n 2 á 3 uur per dag. Dan ga ik dossiers draaien en ik vind dat geweldig. Die stukken bij elkaar zijn een soort puzzel, daar ben ik dol op. We hebben als acceptant één of twee geldverstrekkers waarin we zijn gespecialiseerd, maar in principe behandelen we dossiers voor alle verschillende geldverstrekkers.
Het fijne is dat ze hier in Noord-Holland lekker nuchter zijn en dat MO.servicing niet een mega groot bedrijf is. Een groot verschil met de banken waar ik hiervoor werkte. Iedereen kent elkaar en niemand heeft een dubbele agenda.
Vind je het contact met de hypotheekadviseurs ook nog leuk in deze drukke tijden?
“Jazeker, heel erg leuk. Sowieso vind ik het vaak hilarisch als ik weer eens een kind hoor op de achtergrond, of andere huiselijke geluiden. Gelukkig is het overal hetzelfde denk ik dan. De meeste adviseurs zijn net als ik, ze willen het allerbeste voor de klant. En als het kan een beetje snel, daar word ik heel blij van.
Al jaren wordt geroepen dat acceptanten en adviseurs misschien wel overbodig worden, maar die mening deel ik niet. Samen zorgen we dat we klanten kunnen ontzorgen door efficiënt en snel samen te werken. Dus ik denk wat we nog wel een tijdje onze diensten kunnen verlenen.
Als acceptant zijn we de brug tussen adviseur en geldverstrekker. Ik doe elke dag hard mijn best om dat een brug te laten zijn met een gouden randje.”