Achter de schermen bij VCN: Hermine Alvares
Er zijn nogal wat kantoren en bedrijven waar je mee te maken hebt als hypotheekadviseur. Maar wat gebeurt daar nu áchter de schermen? De Kop-Munt redactie gaat op onderzoek uit.
Er zijn nogal wat kantoren en bedrijven waar je mee te maken hebt als hypotheekadviseur. Maar wat gebeurt daar nu áchter de schermen? De Kop-Munt redactie gaat op onderzoek uit.
Deze week vertelt Nathalie Everstijn over haar werk als acceptant bij service provider VCN. Na heel wat omzwervingen heeft zij uiteindelijk weer gekozen voor een erg interessante baan in de hypotheekbranche.
Haha, ik loop al wel een tijdje rond in de hypotheekwereld en ik zal er ook niet zo snel meer uit stappen vermoedelijk. Ik studeerde in 1998 af van de opleiding Bank & Verzekeringen. Toen was ik nog hartstikke jong en had niet echt een idee wat ik wilde doen. Dus ik liep bij een uitzendbureau naar binnen, en rolde zo de hypotheekwereld in.
Eerst ben ik begonnen als acceptant bij Bouwfonds. Vervolgens heb ik nog gewerkt voor Woonfonds Hypotheken, en Hypotheekvisie. Door de crisis werd mijn baan toen weggesaneerd en een vriend van me adviseerde me om als zelfstandig acceptant aan de slag te gaan. Dat heb ik een paar jaar gedaan via Brunel. Ik heb echt op leuke plekken gezeten van Woonfonds (terug op het oude nest) tot ING. Uiteindelijk stond ik voor de keuze: zou ik voor het grote geld gaan als zelfstandige, of toch kiezen voor een vaste baan in de buurt.
Het is dat laatste geworden: ik ben in 2019 begonnen als acceptant bij VCN. Dat bevalt super goed, want als freelancer had ik vaak erg veel reistijd. Dat werd een stuk minder.
Ja, dat is ook wat. Vroeger was thuiswerken voor acceptanten niet echt mogelijk, maar nu moet het. Ik hou wel erg van mensen om me heen, maar ik weet ook bij het thuiswerken m’n weg wel te vinden. Gelukkig heb ik veel contact met collega’s en hypotheekadviseurs. Van half negen tot vijf werk ik en overdag heb ik het rijk alleen, samen met mijn twee katten.
Het is de afgelopen tijd enorm druk geweest. We hebben echt iedere zaterdag doorgewerkt en soms ook nog een zondag erbij. Sinds een week of drie á vier is dat niet meer nodig, maar het blijft wel doorlopen. Ik verbaas me daar wel een beetje over. Mensen kopen nog gerust een huis en lijken nog niet echt bang om hun baan kwijt te raken.
Door samen snel te schakelen en oplossingen te vinden voor onze klanten. Vroeger hadden we als acceptant vooral contact met de collega’s van de midoffice, maar dit rechtstreekse contact is veel efficiënter. Volgens mij werkt dat erg goed, ik kreeg laatst nog een doos bonbons van een tevreden adviseur.
Of ik nog een goede tip heb voor hypotheekadviseurs? Nee, ze weten natuurlijk heel goed waar ze mee bezig zijn. Ik denk ook dat ze een hele belangrijke rol spelen tijdens deze coronacrisis: zij kunnen inventariseren of het inkomen van mensen stabiel genoeg is voor een hypotheek. Daarmee kunnen ze voorkomen dat mensen in de problemen komen, erg goed werk in deze tijden vind ik dat.
Een hypotheekvergelijking berekend met de looptijdrente geeft een beter beeld dan op basis van de aanvangsrente. Als consumenten een keuze maken voor een hypotheekaanbieder zouden ze inzicht moeten hebben in de rentekosten op basis van looptijdrente. Het is de taak van de hypotheekadviseur om dit inzicht te geven, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond.
Dat we in onzekere tijden leven, behoeft geen uitleg. De coronacrisis raakt de samenleving en economie op vrijwel elk terrein. Juist in dit soort tijden kunnen verzekeringen van grote waarde zijn.