De Consumentenbond heeft alom verbazing gewekt met haar kritiek op ‘hoge’ advieskosten voor huizenbezitters die wijzigingen laten aanbrengen in een hypotheek. De belangenvereniging wordt bestempeld als kortzichtig, onverstandig en hypocriet. De Consumentenbond vindt het verkeerd dat hypotheekverstrekkers consumenten voor ‘elk wissewasje naar een dure adviseur’ sturen. Hypotheekklanten, beweerde de directeur van de bond, worden gezien als ‘melkkoe’.
De uitlatingen van de Consumentenbond, die stelt dat consumenten prima zelf bepaalde wijzigingen in hun hypotheek kunnen aanbrengen zonder advies in te winnen, zijn met ongeloof ontvangen. De opmerkingen zijn onverstandig, vindt Vereniging Eigen Huis, die waarschuwt: “Mensen moeten niet te licht gaan denken over aanpassingen.” De indruk wordt gewekt dat aanpassingen heel eenvoudig zijn, maar dat is onterecht.
Deskundig, persoonlijk advies juist gewenst en noodzakelijk
Deskundig, persoonlijk advies is “gewenst en noodzakelijk”, reageert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), die stelt dat concurrentie op de markt voor lage adviestarieven zorgt. De NVB wijst er bovendien op dat de AFM erop toeziet dat in complexe situaties daadwerkelijk advies wordt gegeven en dat de kosten daarvoor in de prijs tot uitdrukking komen.
De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) noemt het teleurstellend dat de Consumentenbond de consument niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies. “In plaats daarvan is de bond van mening dat consumenten meer aanpassingen aan hun hypotheek zelf moeten kunnen regelen. De consequenties hiervan kunnen groot zijn, want ook ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben op de financiële situatie van de consument. Het is belangrijk dat de consument zich daarvan bewust is.”
Adviseur juist hard nodig
Het is logisch dat een hypotheekverstrekker, die een hypotheek voor een consument via een onafhankelijk adviseur heeft gesloten, de consument ook bij aanpassingen doorverwijst naar de adviseur, stelt de OvFD. “Er zijn maar heel weinig aanpassingen binnen een hypotheek die zo eenvoudig zijn dat de klant het allemaal zelf kan en ook alle (fiscale) gevolgen kan overzien. De opmerking dat ‘klanten niet voor elk wissewasje naar een dure tussenpersoon moeten worden gestuurd’ vinden wij dan ook kortzichtig.”
Weblog Das Kapital beschuldigt de Consumentenbond van hypocrisie omdat de bond banken “om de haverklap” om de oren slaat met de wettelijke zorgplicht – maar nu juist de afschaffing daarvan lijkt te prediken.
“Hypotheekverstrekkers willen - mede vanuit wettelijke zorgplicht – dat aanpassingen zoals het oversluiten van een hypotheek verantwoord geschieden”, stelt de OvFD. “De adviseur kent de klant, het klantdossier en het op het klantprofiel gebaseerde oorspronkelijke advies. De aanbieder niet. Daarbij dienen de kosten altijd in verhouding te staan tot de werkzaamheden.
Prijs en waarde van financieel advies in plaats van kosten
Financieel adviseur Fred de Jong stelt op New Financial Forum dat financieel advies juist veel waarde heeft. “Om de waarde van financieel advies te bepalen, moet je niet alleen kijken naar de prijs van advies in verhouding tot de financiële opbrengsten. Hypotheekadvies van 1.500 euro kan er inderdaad voor zorgen dat een klant duizenden euro’s minder betaalt voor zijn hypotheek. Maar ook laat goed financieel advies de klant betere beslissingen nemen, doordat hij beter nadenkt over financiën voor later, risico’s goed afweegt en afdekt waar nodig en verantwoord leent.” Hij concludeert: “Laten we afspreken dat we het vanaf nu niet meer hebben over de kosten, maar over de prijs en de waarde van financieel advies.”