‘Als hypotheekadviseur moet je creatief kunnen denken voor de klant, dat vind ik zo leuk aan het vak’

16 september 2024 Leestijd ± 6minuten
‘Als hypotheekadviseur moet je creatief kunnen denken voor de klant, dat vind ik zo leuk aan het vak’

Dayne de Weerdt is sinds mei 2021 hypotheekadviseur bij De Hypotheker in Capelle aan den IJssel / Rotterdam. Voor hem is het beroep als hypotheekadviseur een mooie combinatie tussen klantcontact en zijn interesse in cijfertjes.

Hoe lang ben je al hypotheekadviseur?

Officieel ben ik hier begonnen in december 2020. De eerste drie maanden was ik assistent. In die tijd heb ik mijn WFT gehaald en sinds april 2021 adviseer ik zelfstandig.

Hoe ben je in het vak terecht gekomen?

Ik heb de opleiding Sportmarketing & Management gedaan. Eigenlijk is dat gewoon commerciële economie. Ik vond de marketing tijdens de opleiding niet zo interessant maar het werken met cijfers wel. Daarom ben ik daarna gaan werken in de autobranche als salesconsulent en accountmanager.

Dat vond ik uiteindelijk niet zo leuk meer omdat ik maar weinig creativiteit kwijt kon in die baan. Dat ik uiteindelijk hypotheekadviseur ben geworden, komt door mijn vriendin. Zij zette tijdens een gesprek over mijn loopbaan voor me op een rijtje wat ik wel en niet leuk vond aan mijn baan. Daarna kwam zij met het idee om eens te kijken naar een baan als hypotheekadviseur. Daar had ik zelf nooit zo bij stilgestaan, maar een baan als hypotheekadviseur bleek een goede match met mijn interesses in cijfers en klantcontact.

Wat vind je zo leuk aan het werk als hypotheekadviseur?

Ik ben een sociaal type en ik kan goed praten dus het klantcontact is voor mij erg waardevol. Daarnaast vind ik het uitdagend om creatief te zijn in het vinden van de beste hypotheekoplossing voor een klant, vooral als er sprake is van een wat ingewikkeldere situatie. Dat maakt het werk elke dag opnieuw interessant.

Hoe zie je de toekomst van het hypotheekvak voor je?

Ik denk dat de rol van de hypotheekadviseur de komende jaren grotendeels gelijk blijft. Hoewel er steeds meer digitalisering plaatsvindt, zal de menselijke meerwaarde van de adviseur belangrijk blijven. Klanten hechten waarde aan persoonlijk contact en de expertise van de adviseur om hun specifieke situatie goed in te schatten. Wel verwacht ik dat processen verder geautomatiseerd zullen worden, waardoor adviseurs zich meer kunnen concentreren op het advies op maat.

Een belangrijke ontwikkeling die ik daarnaast zie, is de moeilijkheden die alleenstaanden hebben om een hypotheek te krijgen om een woning te financieren. De huizenprijzen blijven maar stijgen, dus dat is voor een alleenstaande al een groot probleem. Zeker ook hier in Rotterdam. Daar moet dan spaargeld bij en dat is er niet, dus word je gedwongen om te gaan huren.

Er zijn wel initiatieven om het voor alleenstaanden en starters makkelijker te maken om een hoger bedrag te lenen. Zo had je op een bepaald moment de pilot Duurhuur. Daarmee kon je als huurder in aanmerking komen voor een hypotheek. Je moest dan al wel 3 jaar huren en de huur moest relatief hoog zijn, ongeveer een derde van jouw netto inkomen.

Dat was een sympathiek project maar dan had ik bijvoorbeeld een klant die normaal gesproken €160.000 kon lenen en die kon dan binnen deze pilot €175.000 euro lenen. Daar schoot je dus uiteindelijk weinig mee op.

Ik begrijp dat banken kritisch moeten blijven op de risico’s maar deze groep van alleenstaanden en starters dreigen nu buiten de boot te vallen. De huizenprijzen zijn te hoog, de leencapaciteit te laag. Het zou goed zijn als er voor deze groep meer mogelijkheden komen om toch een hypotheek te krijgen.

Hoe kijk je aan tegen de rol van technologie en AI in jouw vakgebied?

Technologie kan zeker ondersteuning bieden, zoals betere koppeling met banken om inkomensgegevens te beoordelen. Maar ik denk dat persoonlijk contact met klanten en de creatieve invulling van hypotheken altijd nodig zal blijven. Mensen willen binding hebben met hun adviseur en dat persoonlijke aspect kunnen technologie en AI niet zomaar vervangen.

Ik denk dat we bijvoorbeeld met tools zoals het UWV-verzekeringsbericht (die de werkgeversverklaring heeft vervangen) al echt wel stappen vooruit hebben gezet. Dat biedt ons als adviseurs veel meer mogelijkheden om snel en adequaat te handelen. Maar aan de andere kant is het voor ons nog steeds noodzakelijk om alles zelf te checken. We zijn immers verantwoordelijk voor onze klanten.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.