Jilles Bouter werkt sinds 2020 bij De Hypotheker in Rotterdam. Hij ziet dat veel starters hun financiële zaken graag bespreken met iemand van hun eigen generatie.
“In juni 2020 ben ik gestart bij De Hypotheker Rotterdam als commercieel assistent. Ik deed een opleiding op de Hogeschool Rotterdam, maar dat liep niet zo heel lekker. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt om te stoppen met die opleiding. In plaats daarvan wilde ik een vak gaan leren in de praktijk.”
“De eigenaar van deze vestiging in Rotterdam was vroeger mijn voetbaltrainer. Hij kwam met het idee om als assistent te beginnen en te kijken of ik door zou kunnen groeien naar adviseur. Zo ben ik hier uiteindelijk begonnen.”
“Dit werk is zo leuk omdat ik de hele tijd met mensen in gesprek ben. Voor hen gaat het vaak om één van de belangrijkste aankopen in hun leven en daarbij kun je als hypotheekadviseur vaak het verschil maken. Toen ik net begon, kwamen veel mensen langs voor het oversluiten van hun hypotheek. Door dan net wat buiten de lijntjes te denken, kun je soms tot een goede oplossing komen waardoor mensen veel minder gingen betalen of kredieten konden aflossen.”
“Nee, daar maak ik me geen zorgen over. Natuurlijk zullen er mensen zijn die een hypotheeklening van achter hun laptop willen regelen en die zullen dat ook doen als de tools daarvoor op de markt komen. Maar voor veel mensen werkt het niet zo. Toen ik hier net begon, zaten we midden in de coronatijd en was persoonlijk contact met een klant erg moeilijk. Maar zelfs in die periode bleek dat mensen hun financiële situatie gewoon face-to-face willen bespreken. Ze willen een persoonlijk gesprek en de adviseur in de ogen aan kunnen kijken. Dat vind ik ook wel logisch want het gaat in veel gevallen over een groot bedrag met een behoorlijke financiële impact.”
“Wat ik merk, is dat alles tegenwoordig snel moet. Zowel vanuit de verkopende als vanuit de kopende partij. Een hypotheek moet snel geregeld worden. Klanten verwachten ook dat dat kan. Terwijl snelheid niet altijd mogelijk of gewenst is.”
“Hypotheekverstrekkers zouden daar wat mij betreft beter op in mogen spelen. Om een voorbeeld te geven: als je een aanvraag doet, krijg je vaak wel één of twee vragen terug van een hypotheekverstrekker. Die los je op en in sommige gevallen krijg je dan weer vragen over iets heel anders terug. Dan moet je opnieuw terug naar de klant. Dat zorgt voor veel vertraging. Het zou erg prettig zijn als een hypotheekverstrekker één keer goed naar de aanvraag kijkt en daarna alle punten doorgeeft waar hij nog verdere informatie over wil hebben.”
“Het vak heeft ten onrechte een stoffig imago. Helaas ligt de gemiddelde leeftijd van een hypotheekadviseur wat hoger. Er zijn weinig jonkies te vinden. Maar juist als jongere hypotheekadviseur heb je een streepje voor. Veel starters willen hun financiële situatie juist graag met iemand van hun eigen leeftijd willen bespreken.”
“Daarnaast leer ik ook op persoonlijk vlak veel van het vak. Vooral om beter naar anderen te luisteren. Ook ben ik daadkrachtiger geworden. Je moet immers zo nu en dan voor klanten knopen doorhakken.”