Hij loopt al mee sinds 1985 en nog altijd wordt hij gelukkig van gesprekken met klanten. “Dat blijft het leukste van het vak”, vertelt Thomas van Splunteren (59), eigenaar van drie vestigingen van De Hypotheker in Amsterdam.
Ook al is er een pandemie, voor adviseurs zijn dit gouden tijden, zo beaamt Van Splunteren in zijn kantoor aan de Amsterdamse Zuidas. “Vergeleken bij de rest van de markt krijgen we hier veel starters en doorstromers. We zitten in een gebied waar veel klanten zitten die met z’n tweëen prima verdienen, of waarvan de ouders mee kunnen helpen. Amsterdam blijft voor hen aantrekkelijk.”
Anderhalf uur reistijd is heel gewoon
Van Splunteren merkt wel dat Nederlanders steeds meer bereid zijn om te reizen. “Mijn zus woont in downtown Toronto, maar moet 45 minuten reizen om echt in het centrum te komen. Anderhalf uur reistijd per dag is daar, net als in alle andere metropolen, heel gewoon. Die kant gaan we in Amsterdam ook op. Met 45 minuten zit je per trein bijna in Overijssel of Brabant.”
Ondanks de grote aanloop op zijn kantoor, zorgt de Amsterdamse adviseur ervoor dat hij altijd voldoende tijd heeft voor zijn klanten. “Ik geloof niet zo in de oude aanpak van klanten open vragen stellen en ze dan richting een product funnelen. Ik vraag door naar hun beweegredenen, wil graag de vraag áchter hun vraag weten en in kaart brengen wat de klant drijft. Daar komen betere gesprekken uit voort, steviger advies en vooral: langdurige relaties met klanten.”
Crisis legde alles stil
Van Splunteren begon zijn loopbaan in 1985 als adviseur bij een bank, maar merkte al snel dat het vrije intermediair hem beter lag. In 1998 kwam hij bij De Hypotheker terecht. “In 2008 werden we zwaar getroffen door de crisis. Mijn compagnon en ik hadden grote investeringen gedaan, we hadden net een nieuwe vestiging op IJburg geopend. Het idee was dat er een tweede eiland zou komen, maar de crisis legde alles stil.”
Het was een hard gelag voor Van Splunteren, maar hij zat niet bij de pakken neer. “Van nature ben ik een optimistisch mens. En bij ondernemen hoort dat je af en toe onderuit gaat. Ik heb er veel van geleerd, en in 2013 ging het alweer een stuk beter.” Naast zijn werk als hypotheekadviseur is Van Splunteren ook business coach. “Het doorgeven van mijn kennis en anderen inspireren geeft me veel energie.”
Wetgever en geldverstrekker moeten adviseur voor vol aanzien
De Amsterdamse adviseur ziet zichzelf nog niet met pensioen gaan binnenkort. “Daarvoor vind ik het werk veel te leuk. Maar er is wel één ding dat ik graag zie veranderen. De wetgever en geldverstrekkers moeten hypotheekadviseurs weer voor vol aan gaan zien. De hoeveelheid papierwerk die we moeten aanleveren, bijvoorbeeld voor het aantonen van eigen vermogen, is bizar en aan klanten niet uit te leggen. Laat het de verantwoordelijkheid zijn van de adviseur dat de klanten voldoende eigen vermogen aandragen, we snappen allemaal het risico van overkreditering. Maar nu wordt soms een aanvraag afgewezen op het feit dat iemand letterlijk een euro te weinig op zijn spaarrekening heeft. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.”