Antoinette Kalkman: "Show, dont tell!"

13 juli 2016 Leestijd ± 2minuten
Antoinette Kalkman: "Show, dont tell!"

Ik ontmoette een hypotheekadviseur op HypoVak. Hij was anders gekleed dan de meeste adviseurs. Leek zich ook wat meer op zijn gemak te voelen. Maar hij maakte niet alleen duidelijke keuzes in zijn kleding; hij vertelde ook dat hij zich louter op starters richtte. Doorstromers wees hij af en verwees hij door. Een authentieke man, vond ik. Bij thuiskomst bezocht ik zijn website. Dertien in een dozijn. En voor de foto was hij gezwicht en stond hij toch weer in een pak.

Zo kan het ook
Als je het goed aanpakt, zeg je niet dat je een sympathiek bedrijf bent, maar laat je de doelgroep die conclusie zelf trekken. Show, don’t tell. Stop dus met het gebruik van loze kreten als ‘transparant’ en ‘klantgericht’, maar laat zien of vertel waar dat uit blijkt. Zoals deze bedrijven buiten en binnen de hypotheekbranche doen:

> Tony’s Chocolonely. Maken heerlijke chocola, maar wat hen authentiek maakt, is hun visie en hoe ze daar voor uitkomen. Ze streven naar een eerlijk product. Toen ze erachter kwamen dat ze ten onrechte het woord ‘slaafvrij’ hadden gehanteerd, waren ze daar open in. Niet alleen toen; nog steeds. Hun verhaal en de
harde les hebben ze op de chocoladewikkel bedrukt.

> Coolblue. Een veel genoemd voorbeeld, en dat is niet voor niets. Ze zijn informeel, behulpzaam en bescheiden – op het nederige af. En dat komt in alles terug. Toen HAL Investments een belang in het bedrijf had genomen, riep de CEO het personeel bij elkaar in een zaaltje. Hij kwam daar in zijn dagelijkse kloffie, liet zijn kwetsbare kant zien en legde uit waarom er gekozen was voor de uitgifte van de aandelen. Precies zoals hij privé ook is.

> Viisi. Authentiek hoeft niet per se ambachtelijk te zijn. Het betekent dat je de ziel van je bedrijf laat zien. En wie op de site van Viisi komt, ziet het direct. Een strakke site, een kind dat het huis rondcrost en een hypermoderne keuken representeren een strakke organisatie met jonge dubbelverdieners als doelgroep.

> Wonenenwelzijn.nl. Profileert zich als persoonlijk, dichtbij. Ze gebruiken hun eigen mensen voor het beeldmateriaal en alle medewerkers staan met foto en contactgegevens op de site vermeld.
 


MUNT Hypotheken, FlexFront en Nationale Waarborg hebben door neuromarketingbureau Neurensics laten onderzoeken aan welke waarden de hypotheekadviseur volgens de consument moet voldoen. De prioriteiten verschillen per fase. Gedurende de aanvraag- en acceptatiefase is bijvoorbeeld ‘snelheid’ belangrijk. In de oriëntatiefase staat ‘authenticiteit’ met stip op een. De initiatiefnemers van het onderzoek geven tips en handreikingen om de uitkomsten te vertalen naar de praktijk.


Lees ook
Dagboek van een Directeur Operations: Arie Blokland (FlexFront)

Dagboek van een Directeur Operations: Arie Blokland (FlexFront)

Arie Blokland trad vorige maand aan als Directeur Operations bij serviceprovider FlexFront. We vroegen de kersverse directeur een dag uit het leven te beschrijven.

Vooruitblik woningmarkt in 2024: ‘Krapte zorgt voor lichte prijsstijgingen’

Vooruitblik woningmarkt in 2024: ‘Krapte zorgt voor lichte prijsstijgingen’

Het jaar 2023 loopt bijna ten einde. Wat gaat 2024 ons brengen op het gebied van de koopwoningmarkt? We vroegen het drie experts: Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij TU Delft, Stefan Groot, senior huizenmarkteconoom bij RaboResearch, en Dirk Brounen, professor Real Estate bij Tilburg University. Zij zien de lichte woningprijsstijging van dit jaar doorzetten, een krappere woningmarkt in 2024 en nog geen of een licht herstel van de nieuwbouw. 

Meer consumptief krediet ingezet voor verbouwing; gevolg van lagere LTV?

Meer consumptief krediet ingezet voor verbouwing; gevolg van lagere LTV?

Het gemiddeld gevraagde leenbedrag voor het financieren van een verbouwing is in de eerste vier maanden van dit jaar met 17 procent gestegen naar 16.060 euro. Het aantal leningaanvragen voor een verbouwing nam in deze periode met maar liefst 41 procent toe. Dat concludeert Geldshop.nl. Leidt de jaarlijkse verlaging van  de LTV tot een toename van het aantal consumptieve kredieten? We vroegen het drie kenners.

Positive Finance Day onderscheidt betekenisvolle initiatieven in de financiële wereld

Positive Finance Day onderscheidt betekenisvolle initiatieven in de financiële wereld

Lendahand en Kandoor zijn de grote winnaars geworden op de Positive Finance Day op 9 november. Natasja Neron van Gabriel Financiële Bescherming kreeg de Award voor meest inspirerende persoonlijkheid. Antoinette Kalkman van FlexFront zat in de jury en was onder de indruk van de betekenisvolle initiatieven in de financiële sector. “Het imago van de financiële branche krijgt bepaald geen 9+. De nadruk ligt vaak op negatieve zaken. Met deze dag laten we zien dat er ook veel lichtpunten zijn in de financiële wereld.”

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.