FlexFront verwerkt als distributiepartner voor adviseurs een flinke hoeveelheid persoonsgegevens. Het bedrijf heeft daardoor ook te maken met de AVG. Oprichter en eigenaar Patricia Boer pleit ervoor dat adviseurs, net als FlexFront, van de nood een deugd maken.
Hoe groot was de werklast voor uw organisatie?
“Wij zijn er wel druk mee geweest. Het gaat om gegevens van klanten van adviseurs, of hypotheekaanbieders. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat wij daar op professionele wijze mee omgaan. Dat past ook bij onze statuur als organisatie. AVG is een gegeven, je moet er wat mee, maar het is niet alleen gedoe, je kan er ook voordelen uit halen.”
Het kan ook helpen bij de uitstraling richting klanten?
“Het kan voor een klant reden zijn om bij jou te komen. Als je kan aantonen dat je het op orde hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken als een klant een verzoek doet om gegevens te verwijderen of wil weten wat er met zijn gegevens gebeurt. Zo’n vraag maakt dan ook niet meer uit, want je hebt het voor elkaar.”
Ziet u nog meer van dit soort voordelen?
“Je kan dit ook aangrijpen om weer eens te kijken wat je allemaal doet met data en persoonsgegevens. Loopt alles nog wel volgens de processen, moet er weer eens scherp gekeken worden naar het cookiebeleid op de website? In de loop van de tijd sluipen er altijd gewoontes in de manier van werken. Op het moment dat het mis gaat, bijvoorbeeld bij een datalek, blijkt dan altijd dat je alerter had moeten zijn. De invoering van AVG maakt je er nu weer eens alert op dat je het bij moet houden.”
De regeling geldt al een paar weken. Hoe erg is het als een organisatie er nog mee moet beginnen?
“Als je nu nog niets hebt gedaan ben je rijkelijk laat, maar niet te laat in de zin dat je er niets meer aan kán doen. Het is ook niet zo dat wordt verwacht dat je voor de ingangsdatum alles geregeld had, maar je moet wel laten zien dat je ermee bezig bent. Stel dat je een datalek hebt, dan wordt wel van je verwacht dat je het onder controle hebt. Ik hoor vaak dat het zoveel werk is. Dat klopt ook wel, maar het is een kwestie van doen.”
Waar begint een klein advieskantoor?
“Er zijn allerlei checklists en ondersteunende documenten te vinden op internet. Als je die volgt en doet wat erin staat, ben je goed op weg. Het enige is dat je het wel moet doen en dan ook moet blijven doen. Het heeft niet zoveel zin om nu bij start alles goed te doen en er dan vervolgens nooit meer naar te kijken.”