Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week Dick van Leeuwen over onzekerheid in de bankenwereld, het communiceren met klanten hierover en de scheve verhoudingen van huur- en hypotheeklasten.
Het rommelt in de bankenwereld, na de ondergang van de Silicon Valley Bank en de overname van Credit Suisse. Even werd de vergelijking gemaakt met 2008. Hoe kijk jij naar de situatie?
“Eerst dacht ik: daar gaan we weer! Gelukkig hebben overheden geleerd van de vorige klap. Ze hebben gelijk gereageerd met maatregelen. Zo wordt de boel op kunstmatige wijze overeind gehouden. Ik vraag mij wel af of dit op de lange termijn ook lukt. Echt voorspellen kan niemand. Als zelfs topeconomen elkaar tegenspreken, weet niemand het zeker.”
Kloppen jouw klanten al aan over de eventuele gevolgen?
“Mijn klantenkring bestaat uit veel mensen uit het HBO en WO. Als je daar als adviseur eenmaal in terecht komt, blijf je er in hangen, door referenties. Ja, deze hoogopgeleide mensen stellen kritische vragen, maar ik zeg dan eerlijk dat ik het ook niet weet. Oorlog of recessie; niemand ziet het écht aankomen. Wat gaat de rente doen? Geen idee. Je kan niet verder dan vier tot zes weken vooruitkijken. Het gaat om monitoren, niet om fantaseren.”
Communiceer je wel zelf over dit soort ontwikkelingen om je klanten op de hoogte te houden?
“Ik betaal een bedrijf dat nieuwsbrieven uitstuurt voor mij. Dat gaat niet automatisch, ik moet zelf handmatig een selectie maken van interessante artikelen. Dat heb ik twee keer gedaan. Zo’n twee jaar geleden voor het laatst, dus ik sponsor ze eigenlijk. Vaak heb ik voor het schrijven geen tijd. Maar het is wel degelijk belangrijk, dus dat ga ik zeker weer doen.”
Je hebt geen tijd over? Betekent dit dat het (weer) druk is bij jou op kantoor?
“Ik maak weer lange dagen. Het is écht druk. Het muntje is gevallen dat de huizenprijzen stabiel zijn en het overbieden voorbij is. Hoe lang wacht je met kopen door de hoge rente? Ik zou mij niet laten tegenhouden. Die tendens merk ik nu ook bij starters. Het is voor hen een betere markt.”
Veel van die starters komen uit de huursector. Uit een onderzoek van MUNT Hypotheken blijkt dat 91 procent van de adviseurs vindt dat huur- en hypotheeklasten vaak (te) ver uit elkaar liggen. En dat het uitleggen hiervan aan klanten lastig is. Deel jij die mening?
“Er is een simpele verklaring voor het verschil. Bij een hypotheek gaat het om een financiering van vastgoed voor tonnen die misschien niet terugkomen. Huren heeft daarentegen niet zóveel financiële gevolgen; misschien een aantal maanden betaalachterstand. Alleen, leg dat maar eens uit aan een klant! Die wil dat niet horen. Zeker als iemand een historie heeft van vier jaar netjes betaalde huur van 1.200 euro per maand. Daar zouden banken en autoriteiten iets meer mee kunnen doen.”