Willem Steenbeek over Paul van der Linden
Kun je wat vertellen over het concept Hypotheek Visie?
“De kracht van Hypotheek Visie is dat je als franchisegever en -nemer veel samenwerkt, ook als het gaat over omgang met de klant. Daarbij zien wij de hypotheekmarkt ook als een ‘b2b2c-markt’. De klant wordt bij ons echt behandeld als een consument. Hoe gaan we het meest effectief met hem om? Daar denken we gezamenlijk over na, dat wordt centraal ingericht en meegenomen bij trainingen, en Paul voert dat op lokaal niveau door in Uden en Arnhem. Dat maakt ons ambachtelijk én efficiënt tegelijk.”
Ambachtelijk? Leg eens uit?
“Ambachtelijk in die zin dat we staan voor een persoonlijk breed advies, gebaseerd op het netto besteedbaar inkomen van de consument – en niet alleen een berekening. Het is altijd maatwerk, waarbij de klant centraal staat.”
Wat versta jij onder een goede samenwerking?
“Naast het voordeel voor de klant moeten wij allebei ook zakelijk een voordeel hebben. Zo werken we intern met een stimulansmodel, waarbij de franchisenemers individueel profiteren als ze een extra bijdrage leveren aan de groei van de organisatie. Dit is wel gerelateerd aan de kwaliteit van het advies aan de klant. We bekijken per kwartaal of het brede advies dat wij de klant presenteren in lijn is met de vooraf bepaalde werkwijze. Daaruit trekken we weer lering en waar nodig spreken we de adviseur aan, maar veranderen we ook inhoud en processen.”
Hypotheek Visie Centrale zit in Brabant, De vestigingen van Paul ook wel in het oosten van het land; hoe houden jullie contact?
“Dat hebben we frequent. Via mail en telefoon natuurlijk, maar ook via landelijke en regionale bijeenkomsten of centrale trainingen en e-learning. Daarbij behouden we de Brabantse openheid: iedereen bij de centrale kent de franchisenemers bij naam, en die mogen altijd onaangekondigd binnenkomen. En vice versa. En dat werkt heel prettig.”
Paul van der Linden over Willem Steenbeek
Wat is de kracht van jullie samenwerking?
“Doordat Hypotheek Visie Centrale een voor ons ondersteunende rol heeft en zich bezighoudt met bijvoorbeeld automatisering of administratieve zaken, kunnen wij ons echt richten op het klantadvies.”
Jullie zijn nu bezig met het aanscherpen van online advies. Vertel!
“Klopt. Daar kun je als financieel adviseur eigenlijk niet omheen anno 2016.
Natuurlijk past deze vorm van advies niet bij elke klant, maar we willen het in elk geval aanbieden. Via de centrale organisatie wordt dit al een poosje uitgetest. Zelf vind ik het wel een groot voordeel als een klant bijvoorbeeld wat verder weg woont; dan kun je toch nog wat zaken met een enigszins persoonlijke benadering toelichten als dat nodig is.”
Hoe ver zijn jullie al?
“Eind dit jaar, begin 2017 willen we vanuit de vestigingen live. Dat zal wel even wennen worden, maar hoe fijn is het voor bijvoorbeeld een klant die tussen onze twee vestigingen in woont, dat hij een uur na het eten nog geholpen kan worden?”
Hoe zie je de toekomstige samenwerking met Hypotheek Visie Centrale?
“Tot nu toe verloopt alles soepel. Inmiddels zit ik ruim dertien jaar bij de club, met veel plezier. Ik mag zeggen wat ik denk en dat vind ik heel fijn. En dat goede gevoel is blijkbaar wederzijds. We hebben onlangs het franchisecontract weer verlengd.”
Wil je zelf nog iets kwijt?
“Eigenlijk wel. Ik wil MUNT nog even bedanken voor de snelle afhandeling toen een andere aanbieder een van onze klanten last minute liet vallen door een eigen administratieve fout. MUNT en Stater schoven toen alles aan de kant om ons te helpen. Het resultaat? Binnen 23 uur lag de hypotheek bij de notaris.”