“De afgelopen jaren is er in dit vak ontzettend veel veranderd. Klanten profiteren van de toenemende digitalisering. Ze leveren documenten in een digitaal portal aan. Daar kunnen ze ook de behandelstatus en voortgang teruglezen. Voor mij als adviseur is daarvan het grootste voordeel dat ik vele trajecten tegelijk kan behandelen, want ik heb alle documenten bij elkaar.”
“Als adviseur geef ik mezelf de opdracht om duidelijkheid te scheppen in een voor veel klanten onbekende wereld. Het gaat bovendien bij een advies vrijwel altijd om de belangrijkste financiële beslissingen van een cliënt. Ik ben om die reden groot voorstander van digitalisering en automatisering. Papieren hardcopy moeten invullen, zoals bijlagen, specificaties, rekentools, en aanvraagformulieren is niet van deze tijd, dat moet verder geautomatiseerd worden. Ook geldverstrekkers gaan hier baat bij hebben. Hoe beter we als keten in staat zijn gemak door te voeren in alle processen, hoe meer aandacht en energie ik als adviseur kan steken in het advies zelf.”
Levensveranderende trajecten
“Het gaat in dit vak per slot van rekening om levensveranderende trajecten. Zo kwam er ooit iemand bij mij die elders advies had ingewonnen en niet was gewezen op de mogelijkheid van een starterslening. Daardoor ging de beoogde koop bijna niet door. Ik dacht gelukkig wel aan die mogelijkheid, waardoor de gewenste woning kon worden aangekocht.”
“Niet lang nadat dit stel de woning had gekocht kregen we de mededeling dat ze een kindje verwachten. Ze zouden deze stap nog niet hebben gezet als ze de woning niet hadden kunnen kopen. Dat was heel bijzonder om te horen. Het geeft maar aan welke impact onze dienstverlening heeft op het leven en de toekomst van mensen.”
Verkeerde verdeelsleutel bij terugkoopregeling
“Dat ene advies dat me lang zal bijblijven is een traject met een ongelukkiger afloop. Niet lang geleden heb ik te maken gehad met een doorstromer die een woning had met een terugkoopregeling. In dit traject ben uitgegaan van wat er was berekend aan overwaarde maar dat ging niet goed. Ik interpreteerde de overwaarde als ‘haar overwaarde’, maar mijn klant bedoelde ‘de overwaarde’. Daar moest dus nog een verdeelsleutel op toegepast worden. Hierdoor bleek de nieuwe gewenste financiering niet haalbaar. Ongelofelijk jammer. Het leermoment voor mij bij dat traject is dat ik bij dergelijke situaties nu altijd de berekening van de woningcorporatie opvraag. Dat had voorkomen dat er een fout in de berekening kon ontstaan. Het zou een zeer welkome aanvulling zijn wanneer je gegevens altijd actueel zou kunnen inzien en ophalen bij partijen in de branche en daar ook aanvullende gegevens online kan doorgeven.”
Jamie Hilgersom richtte in 2008 Hilgersom Financieel Advies en Planning op.
https://www.duidelijkehypotheek.nl/