Met bijna een decennium aan ervaring in Bijzonder Beheer weet Haaring precies wat er aan de hand is wanneer er een probleem op haar bureau belandt. ‘’Ik heb geleerd dat je verder moet kijken dan alleen de standaard oplossingen als het treffen van een betalingsregeling of het maken van een betaalafspraak. Bij sommige klanten zijn de financiële problemen structureel. Dan is maatwerk nodig om de problemen echt op te lossen.”
Wat houdt je werk in?
“Ik ben binnen Bijzonder Beheer hét aanspreekpunt voor de klant. Ik neem telefonisch contact op met hen om te beoordelen wat er precies aan de hand is en om te bepalen wat de beste oplossing is. Het kan zijn dat er sprake is van een betalingsachterstand van een maand die gemakkelijk op te lossen is, of een betalingsachterstand van meerdere maanden waarbij er meer maatwerk nodig is om de situatie op te lossen. Ik probeer maatwerk te leveren en doe veel moeite om woningbehoud voor mijn klant te realiseren.”
Wat is de grootste uitdaging binnen Bijzonder Beheer?
“Vaak is er meer aan de hand dan alleen een gemiste betaling. De grootste uitdaging is dan te achterhalen waarmee we de klant het beste kunnen helpen”.
Een klant moet uiteindelijk toch gewoon betalen?
“De hypotheektermijn moet betaald worden, maar de focus ligt hierbij niet alleen op de gemiste termijn. We kijken met een bredere visie naar de betalingsachterstand en welke oorzaak daar achter zit. Een klant kan bijvoorbeeld grotere financiële problemen hebben. Een budgetcoach kan dan een uitkomst bieden. Of een klant kan opeens werkloos zijn en moeite hebben met het vinden van een nieuwe baan. In zo’n geval kan een jobcoach misschien helpen. Ons doel is altijd om de (financiële) problemen structureel op te lossen, zodat we woningbehoud van onze klant kunnen realiseren.”
Heeft corona veel invloed gehad op met wie jullie praten?
“Veel mensen zijn geraakt door de crisis. De spaarbuffers zijn op en de inkomsten minder. Dit is niet alleen het geval bij horeca-ondernemers of kappers. Vele branches en beroepsgroepen zijn geraakt door deze crisis. We hebben onze klanten de mogelijkheden aangeboden om de hypotheektermijn enkele maanden op te schorten, dit heeft gelukkig veel van onze klanten geholpen deze lastige periode te overbruggen.”
Wat is je het mooiste aan je werk?
“Ik zeg zelf vaak dat ik het mooiste vak van de wereld heb. Bij Bijzonder Beheer helpen we mensen om hun financiële zelfredzaamheid te vergroten zodat ze in ieder geval geen stress meer ervaren van hun financiële problemen. Het blijft een geweldig onderdeel van mijn werk als een klant al zijn (financiële) zaken weer op orde heeft.”
Wat is je wens voor 2022?
“Het contact tussen de tussenpersonen en Bijzonder Beheer kan nog meer op gang komen. Ik merk dat adviseurs (nog) niet altijd bekend zijn met het feit dat MUNT het Bijzonder Beheer zelf doet. Mijn advies: heb je klanten aan de tafel zitten met financiële problemen, bel ons altijd. We kunnen meer dan tussenpersonen nu misschien denken. We helpen graag mee om de situatie van de klant te verbeteren.”
Meer weten over Bijzonder Beheer? Op donderdag 17 februari 2022 organiseert MUNT Hypotheken een webinar dat helemaal in het teken staat van het beheer van klanten waarbij het financieel even tegen zit. Aanmelden kan hier.
MUNT Hypotheken is niet meer weg te denken uit de Nederlandse hypotheekbranche. Wie zijn de mensen achter MUNT? In deze rubriek laten we enkele medewerkers aan het woord.