Koen Hoveling is normaalgesproken Relatiemanager bij MUNT Hypotheken. In deze weken helpt hij vooral zijn collega’s van Bijzonder Beheer. “We proberen mensen die in de financiële problemen zitten, of die verwachten dat ze daarin terecht gaan komen, zo goed en zo snel mogelijk te helpen”
Wie kloppen er aan voor hulp?
“Ik denk dat het in zo’n 70% van de gevallen gaat om ondernemers en zelfstandigen en daar hebben we er natuurlijk veel van. Eigenlijk iedereen die als zelfstandige in contact komt met mensen, kan ineens geen inkomen meer genereren. Dus niet alleen de kleine horecaondernemer, of winkelier. Ook de fysiotherapeut, de rijschoolhouder, de tennisleraar, de consultant en ga zo maar door. Daarbij zien we ook veel zzp-ers met opdrachten die per direct ‘on hold’ zijn gezet, waardoor ook het inkomen wegvalt. Hoe dan ook, in veel gevallen zijn de zorgen groot en staan mensen onder flinke druk die wij zo snel mogelijk proberen te verlichten.”
Wie krijgen er hulp?
“Iedereen die dat nodig heeft, of denkt te hebben. We gaan niet eerst uitzoeken of de coronacrisis wel de enige oorzaak is. Het belangrijkste is dat mensen nu eerst financieel gerustgesteld moeten worden. Dus we bieden in veel gevallen aan de incasso van hun hypotheek tijdelijk (maximaal 3 maanden) stop te zetten. Hiermee halen we de ergste druk van de ketel.”
Wat kunnen hypotheekadviseurs doen?
“Die mogen iedereen met betalingsproblemen direct naar ons doorsturen. Wij gaan dan direct met mensen in gesprek over een oplossing. Ook als mensen niet acuut in de problemen zitten, maar zich wel zorgen maken mogen ze ons bellen. Hoe eerder wij kunnen helpen, of van de situatie afweten, hoe beter we kunnen helpen en eventueel problemen kunnen voorkomen.”
Mag de hypotheekadviseur ook zelf bellen met bijzonder beheer?
“Natuurlijk, als mensen echt niet met ons durven te bellen, kan de hypotheekadviseur het ook namens de klant doen. Het is wat ons betreft echt niet nodig, want wij snappen heel goed dat mensen in de problemen zitten, waar ze echt niks aan kunnen doen. Ons enige doel is om te voorkomen dat mensen dieper in de financiële problemen komen.
Wij hebben een lange termijn relatie met onze klanten, dus uiteindelijk is het ook in ieders belang dat mensen straks weer gewoon de draad kunnen oppakken.”
Maar hoe nu verder?
“Dat bekijken we per dag en per maatregel die wordt afgekondigd of aangepast. Vooralsnog gaan we ervan uit dat mensen straks weer aan het werk kunnen. Ook flexwerkers, zzp-ers en andere ondernemers. Alle maatregelen van de overheid zijn ook gericht op zoveel mogelijk behoud van werk. Dat betekent dat we, zodra de situatie weer gezond genoeg is, weer door kunnen gaan.
We spreken met iedereen die uitstel heeft gekregen een volgend contactmoment af, om te peilen hoe de situatie er dan voorstaat. Wij blijven onze klanten steunen, ook als het wat langer duurt. Hopelijk is iedereen straks weer in staat om hetzelfde inkomen te gaan verdienen en kunnen we gaan kijken hoe we de achterstanden het beste inhalen."
Wat is op dit moment het allerbelangrijkste?
“Voor nu is het belangrijkste dat we met zoveel mogelijk met mensen die problemen hebben of verwachten in contact komen. Zo kunnen we deze mensen zo snel mogelijk een stukje financiële verlichting bieden.”