8.15 uur. Snel achter de computer, stukken uitdraaien en voorbereiden voor de bestuursvergadering van Makelaarsvereniging Amsterdam. Eens in de paar weken zit ik bij deze bijeenkomst om de ontwikkelingen bij de Eerste Amsterdamse te bespreken. De MVA is de enig aandeelhouder van ons veilinghuis en het bestuur is graag op de hoogte van zaken die bij het veilinghuis spelen.
9.00 uur. Vandaag heb ik de ontwikkelingen bij ons online veilingplatform geagendeerd. We zijn druk bezig met het toegankelijker maken van ons veilinghuis en het transparant maken van de processen. Onderdeel daarvan zijn het verbeteren van de beschikbare informatie van te veilen objecten, het vereenvoudigen van de waarborging en het versimpelen van de voorwaarden. Ander agendapunt is de herstructurering van onze organisatie. We hebben een nieuw profiel opgesteld voor de Raad van Commissarissen, en zullen toegaan naar een professionele screening van bij de organisatie betrokken personen.
11.00 uur. Einde vergadering. Bij het naar buiten lopen laat een aantal bestuursleden weten blij te zijn met de stappen die momenteel gemaakt worden.
12.00 uur. Bijna klaar met de telefoonlijst. Na afloop van de bestuursvergadering ligt er op veilingdagen altijd een lijst met telefoonnummers van mensen die nog vragen hebben. Kan ik me nog aanmelden voor online bieden? Mijn 10 procent waarborgsom, is die over de verwachte opbrengst of over het bedrag dat ik wil bieden? Als we met z’n vieren willen kopen, moeten we dan iets doen met een machtiging? Deze en talloze andere vragen moeten, altijd op het laatst, toch nog even beantwoord worden.
13.57 uur. De mailing naar ons bestand van 7.000 geïnteresseerden gaat eruit. Een paar uur voor de veiling informeren we iedereen nog over de laatste ontwikkelingen. Het ene pand wordt niet geveild omdat de rechter akkoord heeft gegeven op de bieding twee weken voorafgaand aan de veiling. Een ander pand is uitgesteld naar een latere veiling. Verder bieden we een gesigneerd Ajax-shirt aan waarvan de opbrengst ten goede komt aan de Johan Cruyff Foundation, één van de partners van de Eerste Amsterdamse. Uiteraard vertellen we dat ook in onze nieuwbrief.
15.00 uur. Op veilingdagen is er altijd tijd tekort. We krijgen veel nieuwe objecten aangemeld, die we gelijk op de website willen verwerken. Typisch Amsterdams beleggingsonroerendgoed, verhuurde appartementen, winkelruimte en bedrijfsonroerendgoed in een straal van 80 kilometer om Amsterdam, executoriale objecten in Noord-Holland, Utrecht, Flevoland en zelfs Zuid-Holland. We hebben speciale objecten, villa’s, woonboerderijen et cetera in het hele land. Kortom, we zijn letterlijk hét Veilinghuis voor Onroerende Zaken in Nederland. Onze klanten variëren van de belegger tot de zoeker van een eigen huis, van de professional tot de consument.
17.15 uur. Een groep van achttien mensen bezoekt de veiling als bedrijfs- en netwerkbijeenkomst. Ik ontvang de groep en vertel iets over de Eerste Amsterdamse: gestart in 1860, opbod en afslag, plokpenning en directiemakelaar, allemaal van die voor ons veilinghuis typerende zaken.
18.00 uur. Precies op dit moment start de veiling. De veiling wordt meestal bezocht door zo’n 300 geïnteresseerden. Niet alleen om te kopen, maar ook om elkaar te zien. Met twintig objecten duurt de veiling vanavond bijna twee uur. De prijzen zijn weer goed. Het aanbod is deze dagen beperkt en het aantal zoekers is groot.
20.15 uur. Bij de borrel na afloop worden objecten, kopers en prijzen nog even besproken. Zoveel mensen zoveel meningen. Maar ook: ‘Weet jij nog wat?’ of ‘Kijk daar eens naar.’
Chris van Dam is sinds 1 februari 2016 als directeur betrokken bij de Eerste Amsterdamse, veilinghuis voor onroerende zaken. De organisatie werd in 1860 opgericht als gezamenlijk initiatief van notarissen en makelaars. Tegenwoordig is het een hybride vastgoedveiling, wat betekent dat zowel in de zaal als online geveild wordt. De veiling vindt altijd plaats op maandagavond in de Rode Hoed, Keizersgracht 102 in Amsterdam. Voor meer informatie www.eersteamsterdamse.nl.