Dagboek van een acceptant: Wouter Schalekamp (FlexFront)

12 maart 2016 Leestijd ± 3minuten
Dagboek van een acceptant: Wouter Schalekamp (FlexFront)

Dinsdagochtend 8.45 uur. We beginnen met de dagstart. In een kwartier tijd worden we bijgepraat over het aantal offerteaanvragen van de vorige dag. Dit levert soms enige hilariteit op, zeker als we eerst een gok mogen doen over het aantal aanvragen en we het soms flink onderschatten. Natuurlijk zijn we uiteindelijk blij als er veel nieuwe dossiers naar ons komen, want dat betekent dat we hard aan het werk kunnen. Daarnaast is er bij de dagstart ruimte voor inbreng van acceptanten. Dit moment wordt aangegrepen om diverse zaken te bespreken, zoals de samenwerking met Stater en met het intermediair.

Vervolgens ga ik echt aan de slag. Al vrij snel gaat de telefoon over, ik neem op en moet lachen als ik te horen krijg: ‘Jullie nemen wel erg snel op tegenwoordig; daar had ik niet op gerekend.’ Nadat het intermediair heeft verteld over welk dossier het gaat, open ik dit in mijn systeem. Hij legt uit dat het dossier gisteren compleet is geüpload en vraagt wanneer ik verwacht dat het, door mij of een collega, wordt beoordeeld. Vriendelijk sta ik hem te woord en geef aan dat de verwerkingstijd van complete dossiers één werkdag is. Dat betekent dat het desbetreffende dossier vandaag aan de beurt is. Dergelijke telefoontjes krijg ik veel, niet altijd even leuk, maar wel te begrijpen want uiteindelijk moet een klant zo snel mogelijk zekerheid hebben.

11.00 uur. Eén van mijn dossiers van vandaag betreft een jong stel dat hun eerste huis koopt en alle stukken lijken erg goed te zijn aangeleverd. De documenten zijn goed leesbaar, waar nodig voorzien van een handtekening en zijn van recente datum. Maar dan kom ik helaas iets tegen wat nog niet was aangegeven in de aanvraag; een studielening. Op het bankafschrift zie ik namelijk het kenmerk: ‘afschrijving inzake studieschuld DUO’. Tevens zie ik bovenaan het afschrift ‘Kredietlimiet: 2.500’ staan. Zowel de studieschuld als de kredietlimiet hebben gevolgen voor het bedrag dat maximaal mag worden besteed aan hypothecaire lasten.

Ik bel de adviseur op en spreek eerst mijn waardering uit voor het feit dat de stukken goed zijn aangeleverd. Vervolgens vertel ik over de DUO-afschrijving en het kredietlimiet op de rekening. De adviseur vraagt waarom hij nog niet wist dat het limiet op de bankrekening moet worden afgemeld. Ik leg hem uit dat wij wel een BKR-toets doen, maar dat niet alle ‘roodstanden’ daar worden geregistreerd. Wat dat betreft is het belangrijk dat dergelijke beperkingen voor een hypothecaire lening al bij de aanvraag worden doorgegeven aan ons, zodat er tijdens het beoordelingsproces geen vervelende situaties ontstaan.

Woensdag, 13.00. De adviseur stuurt me de juiste stukken toe inzake de DUO-schuld en de afgemelde ‘roodstand’ op de rekening. Ik ga er direct mee aan de slag. Een dag later ben ik pas echt tevreden als Stater voor het dossier een positieve finale beoordeling geeft. Ergens in het land is een jong stel nu opgelucht en gaan ze het grote avontuur aan. 


Lees ook
“Vasthouden aan de regels scheelt tijd voor iedereen”
Dilemma

“Vasthouden aan de regels scheelt tijd voor iedereen”

Workaholic of op zoek naar balans? Online of face-to-face zakendoen? In de rubriek Dilemma is kiezen verplicht. In deze editie Gulsah Turkmen, hypotheekacceptant bij Stater, dat als grootste hypothecaire dienstverlener van Nederland onder meer samenwerkt met DAK en FlexFront. “Banken spelen een kleinere rol dan vroeger, maar blijven belangrijk door hun vertrouwensfunctie.”

Dagboek van een acceptant: Susanne Notten (DAK)

Dagboek van een acceptant: Susanne Notten (DAK)

Woensdagmiddag 12.15 uur. Meteen na het middaguur is het tijd voor de dossiers die nog niet compleet zijn. Ik ga aan de slag met een paar van de aanvragen waarbij het nog schort aan juiste informatie.

Dagboek van een medewerker Technische Acceptatie: Thijs Koot (FlexFront)

Dagboek van een medewerker Technische Acceptatie: Thijs Koot (FlexFront)

08:30 uur. Nadat ik onderweg een ontbijtje heb gehaald, start ik, vergezeld door een kop koffie en een croissantje, mijn computer op. De statistieken van gisteren zijn binnen en ik begin ze te verwerken in de dagrapportage.

“Wij zijn het minst aantrekkelijke deel van de klantreis”
Dilemma

“Wij zijn het minst aantrekkelijke deel van de klantreis”

Standaardoplossing of maatwerk? Adviseur of consument? In de rubriek Dilemma is kiezen verplicht. In deze editie Gerard Keetman, desk account manager en business developer voor FlexFront, dat adviseurs ondersteunt bij het aanvragen van Munt Hypotheken. “Juist nu digitalisering een steeds grotere rol speelt, blijft de mens de verbindende factor.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.