De hypotheekmarkt volgens…Gert-Jan de Bekker

21 april 2016 Leestijd ± 2minuten
De hypotheekmarkt volgens…Gert-Jan de Bekker

Gert-Jan de Bekker had nooit verwacht dat zijn full-service aanpak jongeren zou aanspreken. Met de vele nieuwe online mogelijkheden op hypotheekgebied had hij gedacht dat deze groep hun hypotheek digitaal zou regelen. Nu blijkt dat het juist jongeren zijn die zijn persoonlijke insteek erg waarderen. Vrijdag & de Bekker verzorgt het koopproces vanaf het moment dat de klant binnenloopt totdat er een handtekening wordt gezet bij de notaris.

Waarom heeft u voor dit vak gekozen?
Omdat ik het plezierig vind om met mensen in contact te zijn en ze te helpen. Het kopen van een woning is een heel spannend en emotioneel proces. Toen ik begon als adviseur was ik begin 20. Ik gaf al jaren advies terwijl ik zelf nooit eerder een huis had gekocht. Daardoor kon ik nooit goed inschatten hoe spannend het was. Dat realiseerde ik me pas toen ik mijn eerste huis kocht. Inmiddels heb ik door de jaren heen zelf drie huizen gekocht en in meer dan 2000 hypotheken geadviseerd.  

Wat is het beste advies dat u zelf heeft gekregen en dat u andere mensen ook wil meegeven?
Blijf bij jezelf. Forceer vooral niks. Het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek moet goed voelen. Dit probeer ik altijd mee te geven aan klanten. Kijk, soms klikt het niet tussen een adviseur en een klant, dat kan. Dan geven we dat ook eerlijk aan. Het zaken doen is niet het meest belangrijk; dat is het gevoel dat je overhoudt na een belangrijk proces als het kopen van een huis.

Als u minister van Financiën was, wat zou u dan veranderen?
Dat is een goede vraag. Ik zou dan minder reguleren en het ondernemerschap meer vrijlaten aan de adviseurs. Ik vind dat de regelgeving momenteel doorslaat. Er heerst een angstcultuur in Nederland en daar moeten we van af. Als adviseurs een opleiding hebben gevolgd en gekwalificeerd zijn, dan moet de overheid er ook op vertrouwen dat zij hun werk goed doen. Ze moeten zich dan niet nog met het proces bemoeien door middel van regelgeving. 


Lees ook
Social Insights: “Geef duidelijkheid over wat jouw klant te wachten staat, tot in details”
Cijfers & onderzoeken

Social Insights: “Geef duidelijkheid over wat jouw klant te wachten staat, tot in details”

Eerder las je al op Kop-Munt.nl dat consumenten een soepel en vooral stressvrij hypotheektraject willen, maar dat dat in de praktijk nog wel eens tegenvalt (bron: MWM2). De adviseur kreeg al een aantal tips in dit artikel, maar Sander de Lange (MUNT Hypotheken) vult het lijstje graag aan.

Bouwsparen geeft beginnende huizenkopers een vliegende start

Bouwsparen geeft beginnende huizenkopers een vliegende start

Bij een dalende trend van de LTV moeten potentiële huizenkopers steeds meer eigen geld meenemen om een huis te kopen. Daarom gaan er plannen op om net als in omliggende landen bouwsparen in te voeren: een fiscaal gunstige of gesubsidieerde spaarregeling om starters te helpen met hun eerste stappen op de koopmarkt. “Het levert beginnende kopers op termijn substantieel lagere lasten en minder risico op, ongeacht of de LTV verder daalt of niet”, stelt Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems aan de TU Delft. Hij schreef twee papers over het onderwerp voor het ministerie van BZK en SNS Bank.

Altijd gericht op het allerbeste aanvraagproces

Altijd gericht op het allerbeste aanvraagproces

Iedere dag proberen om het aanvraagproces nog beter en nog eenvoudiger te maken. Dat is de taak van Christa van Dijke, servicemanager bij MUNT Hypotheken. “Dat maakt het makkelijker voor de consument, de hypotheekadviseur en uiteindelijk ook voor ons zelf.”

Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

MUNT Hypotheken doet er alles aan om het beste proces van Nederland te hebben. Niet voor niets werd het bedrijf voor het tweede jaar op rij door vakgenoten verkozen tot beste hypotheekverstrekker van het jaar. Maar, bij een organisatie met 35.000 klanten, zijn er soms ook wel eens mensen die ontevreden zijn. Zij komen terecht bij Martine van der Horst. Hoe gaat MUNT Hypotheken om met klachten?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.