De hypotheekmarkt volgens…Laurens Meerhof (HelpenKiezen)

18 maart 2016 Leestijd ± 2minuten
De hypotheekmarkt volgens…Laurens Meerhof (HelpenKiezen)

We schrijven 2011 als Laurens Meerhof start met HelpenKiezen. Hij vindt namelijk dat het anders en vooral beter kan. Hij verricht een onderzoek onder consumenten en concludeert dat de markt aan één ding veel behoefte heeft: vertrouwen. Om dat te verkrijgen, moet de nadruk niet liggen op het product maar op het advies, waarbij het product de invulling is. MUNT Hypotheken spreekt met Laurens Meerhof over zijn visie op de hypotheekmarkt.

Hoe kijkt u tegen het huidige hypotheeklandschap aan?
“Door de afschaffing van de provisie hebben we een gezonder verdienmodel gekregen. Ik vind het logisch dat het intermediair kosten in rekening brengt voor advies. Over de service-abonnementen ben ik echter wat minder positief. Consumenten betalen jarenlang een, doorgaans maandelijks, vast bedrag voor service die ze misschien niet hoeven afnemen. En als ze de service wel afnemen, is het nog maar de vraag of die in verhouding staat met het bedrag dat ze hebben betaald. Dat servicemodel is dus een kant die we wat mij betreft niet op moeten gaan.”

Welke tip zou u andere intermediairs willen geven?
“Veel adviseurs bestrijden elkaar met dezelfde wapens. Maar het gaat om het klantvertrouwen, om de toegevoegde waarde die je te bieden hebt. Zo hebben wij ervoor gekozen de klant heel breed te bedienen. Dat varieert van het vinden van een geschikte notaris en contact onderhouden met de makelaar, tot het geven van aankooptips en het doornemen van de koopovereenkomst. Dienstverlening waar onze klanten graag voor betalen. Alleen zo kunnen wij ons onderscheiden. Dus wees vernieuwend, verfrissend. En het advies zou in veel gevallen veel objectiever moeten zijn. Te vaak nog staat het product of de aanbieder centraal. Logischerwijs zou dat de klant moeten zijn. Mijn tip? Stop met producten verkopen; word adviseur.”

Als u minister van Financiën was, wat zou u dan veranderen?
“Niets. We moeten niet elk half jaar iets veranderen. Het is toch raar dat je op 30 juni meer kunt lenen dan op 1 juli? Leg dat maar eens aan je klant uit. De sector heeft behoefte aan rust zodat de markt zijn werk kan doen.”


Lees ook
Clicks of bricks?
Dilemma

Clicks of bricks?

Alleen online hypotheekadvies? Maar klanten willen graag een adviseur van vlees en bloed! Dan alleen fysieke winkels? Dan sluit je niet aan bij de trend dat klanten al veel zelf online willen uitzoeken. Voor dit dilemma staan hypotheekadviseurs. Ieder met zijn plussen en minnen. Hoe ziet de toekomst van het hypotheekadvies eruit? Dit bespreken we met Twan Cats van De Hypotheker en Chris Oosterling van Hypotheek24.

Nieuwe woonvormen voor een nieuwe generatie
Opinie

Nieuwe woonvormen voor een nieuwe generatie

Welke invloed hebben demografische wijzingen op het aantal benodigde woningen en het type woningen? “Voor de lange termijn spelen er zoveel factoren mee, dat er in 2040 inderdaad de voorspelde 8,5 miljoen huishoudens kunnen zijn. Maar het kunnen er ook 8 of 9 miljoen worden. Een doorslaggevende factor wordt de omvang van de immigratie.” Dat zegt Jan Latten, hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij belicht de invloed van demografische trends op de toekomstige woningvraag. “De grote variatie in leefvormen zorgt ook voor nieuwe woonvormen.”

De hypotheekmarkt volgens…Theo van der Helm (Max Financiële Diensten)

De hypotheekmarkt volgens…Theo van der Helm (Max Financiële Diensten)

Na bij verschillende banken en verzekeraars te hebben gewerkt, gaat Theo van der Helm in 2004 als hypotheekadviseur bij MAX Financiële Diensten aan de slag. Dankzij een slim businessmodel krijgt het bedrijf wekelijks zoveel aanmeldingen binnen, dat het veel leads doorverkoopt. MUNT Hypotheken spreekt met Theo van der Helm over de obstakels en overwinningen die hij in zijn vakgebied tegenkomt.

“Voor mij werkte het perfect dat ik alles zelf kon regelen”

“Voor mij werkte het perfect dat ik alles zelf kon regelen”

Bij Hypotheek24.nl doen ze het net even anders, zo vertelt salesmanager Chris Oosterling. Geen face-to-face contact, alleen via het persoonlijke online dossier, telefoon, chat en de mail. Voor Ruben Schrijver en zijn partner ideaal. Hoe beviel de samenwerking tussen de twee partijen?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.