Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna deze adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Henk Daalhuizen is adviseur bij De Hypotheekshop in de regio zuidwest Nederland. Jeroen Spreeuw uit Duiven heeft hem per digitale postduif de volgende vraag gesteld:
Henk, jij zit al ontzettend lang in het vak. Hoe denk jij dat de markt na jouw vertrek gaat veranderen?
“Mede ingegeven door de coronacrisis heeft online advies een ontzettende vlucht genomen. Klanten gaan steeds meer zelf doen. Ze hebben daar tools voor. De kans bestaat dat wij voor standaard advisering straks minder nodig zijn. Videobellen wordt gemeengoed. Toch moeten we niet vergeten dat het voor veel mensen belangrijk blijft om af en toe toch fysiek bij elkaar te komen.”
Het klinkt wel als een onpersoonlijk toekomstbeeld?
“Dat valt wel mee. Bij veel mensen lukt het via Teams, Zoom of Google Hangouts ook om het persoonlijk te houden. Grappig is dat jongeren toch vaak behoefte hebben om elkaar fysiek te treffen. Zij geven aan het prettig te vinden om toch nog een persoonlijk gesprek te hebben. We zullen per geval maatwerk moeten leveren.”
Is er iets veranderd aan hoe jij in het vak staat?
“Ik ben in de jaren negentig begonnen. Volgens mij zijn er twee dingen fundamenteel anders geworden. Aanvragen zijn veel scherper geworden. Vroeger kon je met één A4’tje een hele hypotheek rondmaken. Tegenwoordig is het veel omvangrijker. En je hebt tegenwoordig de zorgplicht die een grote rol speelt bij wat wij doen. De advisering is een stuk breder geworden. Dat laatste is de meest positieve ontwikkeling en maakt ons werk leuk.”
Hoe heb je het vak tijdens jouw bestaan als hypotheekadviseur zien veranderen?
“Klanten zijn veel mondiger geworden. Ze gebruiken alle kanalen die ze tot beschikking hebben en dat is niet altijd prettig.”
Waarom? Fijn toch dat mensen beter geïnformeerd zijn.
“Ze zeggen wel eens ‘als je een kwaaltje hebt, ga dan niet googelen want dan wordt het alleen maar erger’. Dat is eigenlijk ook af en toe van toepassing op mensen die het internet afstruinen op zoek naar info over onze wereld. Ze worden geïnformeerd over zaken die niet relevant zijn en dat kan een valkuil zijn. Gevolg is dat je ze wat vaker moet overtuigen dat de keuzes die ze maken niet altijd de beste keuzes zijn.”
Wat is juist een goede ontwikkeling geweest?
“De automatiseringsslag die we hebben doorgemaakt als sector is prettig. We kunnen het hele hypotheekproces daardoor beter laten verlopen. Zo stelt het ons bijvoorbeeld in staat om een adviesrapportage veel secuurder te doorlopen en goed inzicht te bieden in bepaalde risico’s met automatisering als instrument. Dat is een enorme vooruitgang.”
Is het niet ook saaier dan vroeger? Jullie drukken op een knop en vervolgens rolt er een hypotheekadvies uit.
“Dat klopt, je hebt na een druk op een knop een advies. Maar met ‘saai’ ben ik het oneens. Als je koorts hebt dan kun je paracetamol nemen, maar dan zijn de onderliggende klachten nog niet weg. Dat is bij advies net zo. Door alle wet- en regelgeving zijn er vaak bijvoorbeeld nog steeds veel zaken voor een klant te complex. Daar blijven ze ons nodig hebben.”
Jij bent actief in Zeeland. Komen er nog wel mensen binnen voor advies?
“Hoe bedoel je dat?”
We lezen vaak in de media over Zeeland als krimpregio is. Vandaar!
“Ja dat is waar. Maar momenteel heb ik bijvoorbeeld veel mensen uit Amsterdam die in Zeeland een tweede huis kopen. Daarnaast is mijn verzorgingsgebied in Zeeland ontzettend groot. Er melden zich dus nog steeds wel mensen hoor. Zowel Zeeuwen als mensen van buiten Zeeland.”
Wat wil je graag weten en van wie?
“Peter van der Meer wil ik wel graag een vraag stellen. Ook hij is, net als ik, onafhankelijk als adviseur. Ik ben benieuwd hoe die onafhankelijkheid zijn werkzame leven heeft verrijkt.”