Deze week vertelt Véronique Borst over haar ondernemerschap in de hypotheekbranche. In Soest nam zij drie jaar geleden een vestiging over van de Hypotheker. Met méér dan veel plezier.
Waarom ben je ondernemer geworden?
“Ik heb lang gewerkt bij de Rabobank in diverse adviseursfuncties en later ook in managementfuncties. Dat deed ik met ontzettend veel plezier. Toen mijn private banking-team slonk van twintig naar zes personen, dacht ik: dit is een goed moment om iets anders te gaan doen. Toen ben ik om me heen gaan kijken. Eén ding was zeker, ik wilde iets met mensen doen.”
Maar waarom hypotheekadvies?
“De personal finance ligt me wel. En ik vind het erg leuk om contact te hebben met klanten. Het eerste merk dat mij toen te binnen schoot, was ‘De Hypotheker’. Ik heb een afspraak gepland en dat was niet enkel een positief verhaal. We hadden een eerlijk gesprek, en daar sloeg ik op aan. Het toeval wilde dat de vestiging in Soest aangeboden werd voor overname, in mijn eigen woonplaats dus. Dat heeft vast zo moeten zijn, want eerlijk gezegd had ik ook geen plan B. Dit was wat ik wilde. Achteraf vind ik het nog steeds grappig dat het zo goed heeft uitgepakt.”
Wel, of geen groot team?
“In eerste instantie heb ik ook de medewerkers van de vorige eigenaar overgenomen. Dat was even wennen, voor ons allemaal. Ik had wel veel ervaring op het gebied van hypotheken en ook klantcontact was niet nieuw voor mij. Maar de organisatie, de systemen, het intermediair, dat was echt nieuw voor me. Dat waren interessante tijden voor iedereen.
De medewerkers van destijds zijn wat anders gaan doen, omdat ze andere kansen kregen. Helemaal goed. Nu run ik het kantoor samen met een andere hypotheekadviseur, een oud collega van de Rabobank.”
Hoe was het om ‘ineens’ ondernemer te zijn?
“Heel mooi, hoewel het niet helemaal nieuw voor me was. Mijn man is al 15 jaar zelfstandig ondernemer. In de tijd dat ik nog in loondienst was, zag ik hoeveel energie het ondernemerschap hem gaf.
Het is in de praktijk natuurlijk niet alleen maar vrijheid blijheid, want ik ben ook gewoon onderdeel van een grote organisatie. Dat vind ik overigens fijn - terwijl ik ondertussen ook m’n eigen ding kan doen. Ik bepaal zelf hoe ik omga met klanten en of ik wil vergaderen (liefst niet).
Het eerste jaar was spannend. Ik heb toen echt wel eens gedacht ‘waar ben ik aan begonnen’. Ik hou van een uitdaging, dus daar is niks mis mee. Achteraf gezien had ik dit inderdaad eerder moeten doen, maar dat is natuurlijk wat iedere ondernemer zegt.”
Wat gaat er nu en in de toekomst gebeuren?
“Ondertussen zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie in Soest die lekker in het oog springt. Ik geloof heel erg dat tevreden klanten uiteindelijk je beste ambassadeurs zijn. Dat is de allerbeste reclame. Ook moet je voldoende zichtbaar zijn - zo’n goede locatie hoort daarbij.
In het begin hebben we nog wel eens dingen gedaan met flyers, maar tegenwoordig komen mensen vooral op doorverwijzing. Dat is natuurlijk een hele mooie manier van acquisitie: goede service leveren en daardoor een steeds grotere klantenkring opbouwen.
We zijn nu met zijn tweeën, allebei vrouw overigens en dat zie je niet veel. Misschien dat ik er ooit nog een vestiging bij wil. Maar misschien ook niet, want dan verandert mijn functie en die vind ik nu net heel erg leuk. Voorlopig hou ik het nog even zo.”