Momenteel wordt er keihard gewerkt - de topdrukte van de afgelopen maanden is misschien achter de rug, maar rustig is het geenszins. Daarom zijn fijne collega’s waarmee je veel plezier kunt hebben zo belangrijk, stelt Calis. Bij de koffie en tussen de adviezen door wordt er flink gelachen door de heren van Hypotheco. Elk bindend aanbod wordt uitgebreid gevierd en op vrijdag wordt er stevig geborreld.
Maar het mooiste van de samenwerking? Dat is volgens Calis dat ze elkaar helpen waar nodig. “Door even met elkaar te sparren kun je veel van elkaar leren, dat komt de klant ten goede.”
Frisse blik
“Jeroen kan op een hele frisse manier naar zaken kijken. Als ik ergens op vastloop en volledig met details zit te prutsen om iets passend te krijgen, dan kan hij het lostrekken. Hij komt altijd met verrassende invalshoeken. Jeroen had laatst zelf een klant die voor 80.000 euro wilde verbouwen, maar door door te vragen kwam hij erachter dat de klant niet zeker wist of hij over vijf jaar nog wel in dat pand wilde wonen. Hij raadde aan om het huizenaanbod toch eens te bekijken - en binnen een paar maanden was de klant verhuisd naar een nieuwe woning.”
Calis noemt zijn compagnon Medema een ‘echte vakidioot’. “Marnix heeft enorm veel kennis en is ook financieel planner. Voor een complexe jaarrekening draait hij zijn hand niet om. Het komt regelmatig voor dat hij aan acceptanten moet uitleggen hoe zaken in elkaar zitten.”
Banken sluiten kantoren, dat is goed voor het intermediair
Er zijn adviseurs die liever in hun eentje werken, maar dat geldt niet voor Calis en zijn collega’s. Alle drie komen ze bij de ING bank vandaan, na een zoveelste reorganisatie besloten Calis en Van Wolde in 2017 voor zichzelf te beginnen. Twee jaar later haakte Medema aan. “Banken blijven kantoren sluiten, dat is goed voor het intermediair”, stelt Calis.
De drie vinden het ook heerlijk om af en toe te klagen. “Gedeelde smart is halve smart”, lacht Calis. Hij heeft een lange lijst met punten waar hij en zijn collega’s regelmatig een beetje op mopperen. “Niets wereldschokkend hoor”, zo verzekert hij, “maar het zijn toch punten die ons af en toe dwars zitten. Bijvoorbeeld:
- als geldverstrekkers voor de vierde keer in drie weken de rente weer verhogen. Omdat je je klant niet teleur wilt stellen, pers je er nog een aanvraag uit op donderdagavond om 23:59 uur;
- je HDN-aanvraag niet verwerkt kan worden, omdat deze ‘in het systeem blijft hangen’ en jij geen idee hebt waaraan het ligt;
- je adviespakket de huurinkomsten niet goed doorrekent de aanvraag afwijst, maar jij zeker weer dat deze aanvraag wél past;
- een beoordelaar van de bank je een bericht stuurt en begint met ‘omdat ik u telefonisch niet bereiken kan’, terwijl je zeker weet dat hij niet heeft gebeld;
- de digitaal getekende offerte wordt afgekeurd, omdat er een ‘natte handtekening’ op moet staan;
- je 21 werkdagen moet wachten op de beoordeling van je dossier en je klant over 4 weken moet passeren;
- je al een week lang bij dagelijks bellen te horen krijgt ‘dat je dossier morgen echt wordt opgepakt’;
- je beseft dat de nota van de makelaar €10.000 bedraagt, jouw adviesfactuur €2.500 is en je je afvraagt of dit terecht is;
- de banken zeggen dat ze explain-aanvragen willen doen, maar in werkelijkheid een vinklijstje van hebben gemaakt - als je maar 11 van de 12 vinkjes kan zetten de aanvraag alsnog afwijzen. Dat is geen maatwerk.”
Ondanks zijn grieven is Calis zeer gelukkig als adviseur. “We hebben een prachtig vak”, besluit hij. “Maar soms is het lekker om even je frustraties te spuien. Dan kunnen we alle drie weer door met het helpen van klanten.”
Ook een bedrijf, dienst of persoon nomineren voor de Kop-Munt Steunpilaar? Mail dan naar [email protected].