De komende tijd gaan we op zoek naar bedrijven, diensten en personen die ervoor zorgen dat adviseurs hun werk goed kunnen doen. Lezers van Kop-Munt nomineren hún rots in de branding. Volgens Staring is DocDigi een vooruitstrevend bedrijf: “Ze nemen de adviseur het meest belangrijke - maar ook het minst leuke - werk uit handen. Advies geven doe ik met veel plezier, maar het uitschrijven van het advies kost tijd. DocDigi neemt dat uit handen. Door schuifjes aan of uit te zetten kun je zaken aangeven die er toe doen en waar nodig schrijf je een korte toelichting. Vervolgens rolt er met één druk op de knop een volledig adviesrapport in begrijpelijke taal uit.”
Staring heeft recent de overstap gemaakt van een franchiselabel naar haar eigen bedrijf en wilde met name een stap maken in efficiënter werken. “Als ik vroeger een adviesrapport maakte, deed ik dat ook echt uitgebreid - en ik las het altijd nog een keer door voor ik het stuurde. Dat kostte me zeker twee uur. Die tijd houd ik nu over en kan ik gebruiken om meer adviesgesprekken te houden.” De software dwingt Staring om nauwkeurig te werken, zegt ze: “Je kunt niet zomaar iets overslaan. Daardoor kan ik zorgeloos mijn werk doen, je vergeet niets. En je voorkomt een boze toezichthouder.”
Toen Staring tijdens Hypovak op de heren van DocDigi stuitte, was ze al snel verkocht. “Het systeem werkt simpel en doeltreffend. Ik zou het al mijn collega’s aanraden.”
Prachtig vak
Mede-oprichter Niek Hafkamp voelt zich vereerd dat DocDigi is genomineerd voor de Kop-Munt Steunpilaar. “Het is fijn dat we zo gewaardeerd worden door gebruikers. We zijn pas in maart vorig jaar van start gegaan, maar groeien hard.” Inmiddels zijn honderden adviezen verstrekt via de software.
Waarom is DocDigi opgericht? Hafkamp legt uit: “Advies geven is een prachtig vak, maar de administratieve last en het op schrift zetten van een advies kan behoorlijk wat tijd kosten. Dat moet slimmer kunnen.” Samen met zijn compagnons Rob Timmermans en Jan Willem Smit zette Hafkamp DocDigi op, software die de adviseur het administreren uit handen neemt. “Tijdens een adviesgesprek wordt er veel besproken - maar wat in de hoofden zit, staat niet zomaar op papier”, weet Hafkamp. Daarbij is er goed op gelet dat de teksten niet generiek worden. “Elk rapport is klantspecifiek: de software geeft aan wanneer je van een standaard afwijkt en wanneer je als adviseur zaken moet motiveren.”
De komende maanden belicht Kop-Munt producten, personen en proposities die het leven van de hypotheekadviseur makkelijker maken. Een vakjury kiest een winnaar uit alle genomineerden. Ook iets of iemand nomineren voor de Kop-Munt Steunpilaar? Mail dan naar [email protected].