Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Rens van Beers van De Raedgevers in Oisterwijk over gemeentebelasting op leegstaande panden, de verhoging van de NHG-grens en Mona Keijzer.
“De leegstand met dit huidige woningtekort is uiterst onwenselijk. Extra gemeentebelasting op een leeg pand zou een welkome aanvulling zijn op maatregelen om het woningtekort aan te pakken. In Vlaanderen is het zo geregeld dat hoe langer het pand leegstaand, hoe hoger de belasting wordt voor de eigenaar. Hierdoor wordt de prikkel elk jaar groter voor eigenaren om iets te doen aan de leegstand. Het beweegt hen sneller om bijvoorbeeld te gaan verhuren of verkopen. Ook zou het gunstig zijn als de gemeente de opbrengst van de belasting gebruikt voor woningopbouw. Als dit voor betere doorstroming leidt, dan ben ik een voorstander van dit idee.
Je moet echter wel eigenaren de mogelijkheden geven om het pand te verbouwen, dat zij de ruimte krijgen om iets van het pand te maken zodat het niet meer leeg komt te staan. Ook moet er gekeken worden naar de uitvoerbaarheid van deze belasting met betrekking tot de capaciteit van de gemeentes. Als je hiermee rekening houdt, denk ik dat het over het algemeen hier goed zou kunnen werken.”
“De verhoging van de NHG-grens geeft potentiële kopers weer iets meer mogelijkheden. Goed is dat de premie wordt verlaagd van 0,6 procent naar 0,4 procent. Dit kan voor de aankoop van een woning snel honderden euro's schelen, en dat is voor mensen met een lager budget of starters een fijne korting. De huizenprijzen zullen misschien wel weer worden opgedreven, maar zolang er zo'n groot tekort is aan woningen, zal dat altijd het geval zijn.”
“De druk op de woningmarkt zal op korte termijn hierdoor iets afnemen. Maar dit zal niet het gehele probleem van de oververhitte woningmarkt oplossen. De nummer één prioriteit van Mona Keijzer moet zijn het bijbouwen van woningen. Je kunt de instroom wel beperken, maar daar zul je dan weer op andere vlakken de negatieve gevolgen van merken. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsmigranten: die hebben een positieve impact op de Nederlandse economie vanwege het personeelstekort. De focus moet dus liggen op het bijbouwen van woningen.”