Iedereen heeft het over ‘duurzaam’ en ‘groen’, maar het blijft soms lastig om dat echt tot en met de hypotheek door te voeren. “Zonde, want de duurzaamheidsgedachte sluit juist heel goed aan bij een hypotheekproduct,” vindt Johan Bekendam van de Groene Hypotheekadviseurs.
Waarom zijn mensen geïnteresseerd in een groene hypotheek?
“Een flink deel van de klanten die bij ons terecht komen, is eigenlijk al gericht op zoek naar ‘iets met duurzaamheid’. Die hebben zogezegd al voorgesorteerd. De drijfveer van deze mensen kan verschillen. De ene groep is erg begaan met alles wat met groen en milieu te maken heeft. De andere groep mensen doet het meer voor de portemonnee.”
Wat maakt dat de vraag naar groene hypotheken zo enorm is gestegen binnen een jaar?
Dat heeft vooral te maken met het feit dat er (weer) meer aandacht is voor groene onderwerpen, maar dan op een praktische manier. Het is nu bijvoorbeeld financieel aantrekkelijk om je te richten op een duurzame woning en financiering.
De overheid brengt duurzaamheid ook steeds vaker onder de aandacht. Bijvoorbeeld door aan te geven dat we toch echt eens ‘van het gas af moeten’.
Dit soort factoren versterken elkaar en kunnen een verklaring zijn voor de toename. En er is ook weer meer aanbod van groene hypotheekproducten.
Is dat aanbod er niet altijd dan?
“Nee, wat je vaak ziet is dat banken een bepaalde hypotheek koppelen aan iets wat op dat moment een trend is. Daar is op zich natuurlijk niks mis mee en het is altijd goed om aan te sluiten bij de wens van de klant. Maar als de aandacht dan weer wat verslapt, of subsidieregelingen stoppen, wordt zo’n trend-hypotheek vaak weer van de markt gehaald.
Wat mij betreft gaat een groene hypotheek ook veel verder dan alleen een ‘labeltje’ en ik denk dat daar ook de kans ligt voor ons en andere hypotheekadviseurs.”
Maar waar liggen hier de kansen voor hypotheekadviseurs?
“Door het onderwerp duurzaamheid te bespreken kom je al snel in een interessant en vaak persoonlijk gesprek met de klant. Het wordt direct duidelijk wat de drijfveren en wensen zijn van de klant en daar kan de adviseur direct op inspelen.
Daarbij kan een adviseur mensen goed helpen door een stukje transparantie te bieden. Mensen vinden het vaak ook belangrijk om te weten hoe duurzaam hun geldverstrekker is. Beleggen ze een beetje groen? De adviseur kan daarin meekijken en -denken.
Vergeet ook niet om duidelijke informatie te geven over wat er gebeurt na het afsluiten van de (groene) hypotheek. En wat kan de klant daarbij verwachten van de adviseur? Met andere woorden: zorg ook dat de relatie met uw klant duurzaam is.”
Dus, voortaan vol inzetten op de groene hypotheek?
“Het is niet alles goud dat blinkt. Een toename van 40% klinkt natuurlijk als heel veel, maar de doelgroep voor de groene hypotheek is vooralsnog beperkt.
De toenemende interesse is wel een trend om goed in de gaten te houden. Een gesprek over duurzaamheid levert sowieso al de succesfactoren op die nodig zijn voor een goed hypotheekgesprek: transparantie door complete informatie én oprechte persoonlijke aandacht.”