Gefeliciteerd! Had je verwacht dat je de kennistest zou winnen?
“Sinds het begin doe ik al mee met de test, maar vorig jaar had ik plots alle vragen goed toen het thema senioren werd behandeld. Daardoor schoot ik de top drie in, toen werd het wel interessant.”
Ben je nerveus als je aan een test begint?
“Ik ben nooit nerveus want het is gewoon leuk. Mijn ouders wonen in een mantelzorgwoning bij ons, en mijn moeder kijkt heel graag Twee voor Twaalf op tv, die kennisquiz waarbij je antwoorden mag opzoeken. Dat bracht me op een idee: als ik het niet weet, hoef ik niet in de stress te schieten - ik zoek het gewoon op. Ik wilde namelijk wel op de eerste plaats eindigen.”
Dus je hebt lopen spieken?
Lachend: “Nee, opzoeken mag. Het kost je natuurlijk tijd, maar dat kun je ook bij klanten doen. Het is beter om iets meer tijd te stoppen in het zoeken van het juiste antwoord, dan heel snel een onvolledig of fout antwoord geven. De test is een goede manier om te kijken of je als adviseur nog op de top van je kunnen bent.”
Was het als kind al je droom om hypotheekadviseur te worden?
“Op de middelbare school vulde ik ooit zo’n beroepstest in. Daar kwam al uit dat ik hypotheekadviseur moest worden. Als tiener is dat het minst sexy vak ter wereld: er zijn tientallen tv-programma’s over huizen kopen, verbouwen, inrichten. Maar niet over het financieren van een nieuw huis. Ik schoof het advies opzij en ging de wijde wereld in. In 2005 ben ik uiteindelijk toch zelfstandig hypotheekadviseur geworden.”
Niet veel later brak de kredietcrisis los. Was dat moeilijk?
“Mijn vrouw en ik hebben het bedrijf samen, zij doet de verzekeringen, ik de hypotheken. We hebben geen personeel. Het was echt een hard gelach, maar we hebben onze kosten laag gehouden. Daardoor hebben we het gered. De afgelopen jaren gaat het weer heel goed - al blijven we ons bewust van het belang van lage kosten.”
Je hebt veel trouwe klanten. Hoe komt dat?
“Klanten die hier binnenkomen, wil ik tot aan m’n pensioen hebben. Loyale klanten zijn goud waard. Ik zet dus altijd nét dat stapje extra en hoef niet vlug te scoren. Een klant die in 2010 naar Lelystad was verhuisd, belde vorige week - ik wist nog precies wie ze was en daarom wilde ze ook nu weer advies.”
Bovendien organiseer je allerlei activiteiten. Waarom?
“Ieder jaar zet ik een unieke actie op. Ik heb bijvoorbeeld een avond georganiseerd voor mensen die een mantelzorgwoning willen kopen zoals ik zelf heb gedaan. Hier in onze gemeente wordt er nauwelijks gebouwd voor empty nesters, terwijl ons dorp hard vergrijst. Uit zo’n avond komen weer nieuwe klanten, en bestaande klanten breng je op ideeën. Het is commercieel interessant.”
Ten slotte, doe je ook dit jaar weer mee met de kennistest?
“Zeker, ik zit er al klaar voor!”