“Ben ik hypotheekadviseur van de maand omdat ik zoveel MUNT-hypotheken afsluit,” vraagt Simon Hulsman zich af. MUNT weet dat natuurlijk zeer te waarderen, maar vooral de manier waarop Simon zijn zaak opzet, maakt dat hij een plek in de spotlight verdient.
Noodgedwongen zelfstandige
Al meer dan 20 jaar is Simon hypotheekadviseur. Dat deed hij tot 4 jaar geleden met veel plezier in loondienst, bij onder andere de Rabobank. Zijn laatste functie als wooncoach kwam te vervallen. Simon kreeg de tijd om na te denken wat hij daarna wilde doen en hij besloot verder te gaan als zelfstandig hypotheekadviseur. “Het lijkt dus alsof ik een noodgedwongen zelfstandige ben, maar dat is niet zo. Ik vind het zelfstandig ondernemen geweldig - en de zaak loopt eigenlijk vanaf het begin af aan hartstikke goed.”
Simon zet heel wat hypotheken weg in zijn eentje. “Ik heb besloten dat ik geen personeel in dienst wil. Dat scheelt zorgen, maar maakt ook dat ik flink moet doorpakken in drukke tijden. Mijn vrouw pakt drie ochtenden in de week een deel van de administratie op. Haar hoef ik weinig uit te leggen, want ze werkt zelf bij een makelaar. Zo redden we het ook in drukke tijden.”
Niet druk
Ook Simon merkt dat de hausse aan oversluiters en nieuwe hypotheken zorgt voor extra veel werk. “Ik heb met mijn vrouw afgesproken dat we het woord ‘druk’ niet meer noemen. Niet leuk voor je klanten, als je dat telkens zegt en ook niet leuk voor onszelf. Dus als mensen me vragen hoe het gaat zeg ik gewoon ‘heel goed’. Dat moet ik nog wel een beetje oefenen hoor, maar het werkt wel.”
De werk-privé balans probeert Simon ondertussen ook goed op orde te houden. “Super belangrijk om ook op jezelf te passen als het druk is natuurlijk. Ik heb sinds ongeveer een jaar twee telefoonnummers; voor privé en zakelijk. Door de week ben ik altijd bereikbaar voor mijn klanten en ik werk zo’n drie avonden in de week tot een uur of 11 ‘s avonds. Maar, op vrijdagavond gaat de werktelefoon uit en die gaat pas weer aan op maandagochtend.”
Of zijn klanten daar een probleem mee hebben? “Welnee, de meeste mensen snappen het maar al te goed. Bij het eerste gesprek leg ik uit dat ze me altijd mogen bellen, maar niet in het weekend, want dat is voor mijn gezin - en om te wielrennen en te fitnessen.”
Het cliché dat niet vaak genoeg herhaald kan worden
Vier jaar geleden begon Simon vanuit het niets, maar binnen no-time heeft hij een flinke klantenkring opgebouwd. “Ik kende al een paar makelaars vanuit mijn functie bij de Rabobank. Die sturen klanten graag door naar mij, ze weten dat het goed zit.”
Er is nog wel iets dat volgens Simon heel belangrijk is voor zijn succes. “Zorg dat je als hypotheekadviseur altijd goed blijft communiceren met je klant. Hou ze op de hoogte van het proces, dan weten ze waar ze aan toe zijn en hou je de relatie met je klant goed. Het is misschien een cliché, maar wat mij betreft blijft een goede klantrelatie (dus duidelijke communicatie) de sleutel tot succes. Blijf daarbij wel bij je eigen plan. Het is niet je taak om iets te verkopen als hypotheekadviseur, maar om een klant te helpen bij het maken van de beste keuze.”