Hier krijgt u misschien wel het meest vrouwelijke hypotheekadvies van Nederland
Bij het kantoor van de hypotheekadviseur van de maand februari werken acht vrouwen. “En dat werkt fantastisch,” vindt Liza Smit.
Dé hypotheekadviseur van de maand juli is Marjon Geertsma van de HypotheekAcademie. Zij leert haar klanten hoe ze zelf een goede beslissing kunnen nemen over hun hypotheek.
“Wacht even, ik sta midden in Italië en ben net bezig om een scooter te huren.” Marjon Geertsma is aangenaam verrast dat ze hypotheekadviseur van de maand is. En Geertsma is ook net bezig met haar grootste passie: reizen.
Zodra ze weer in Nederland is maakt Geertsma tijd om alles te vertellen over het werk waarmee ze geld verdient om haar passie te financieren: hypotheekadvies, maar dan net even anders.
“Eigenlijk is de HypotheekAcademie een gewoon hypotheekadvieskantoor. Nou ja ‘gewoon’, onze aanpak is wel iets anders,” vindt Geertsma. Het doel van de Hypotheek Academie is dat klanten genoeg kennis opdoen, zodat ze inzicht hebben in het hele traject. Klanten kunnen zo zelf bedenken wat hun ideale financiële situatie is. “Niet iedereen heeft van huis uit meegekregen om financieel overzicht te hebben. Met onze aanpak leren ze dat wel.”
“Ik spreek wel eens andere adviseurs die het soms raar vinden dat ik mezelf geen adviseur noem,” vertelt Geertsma. “Natuurlijk hou ik me wel aan de regels van de AFM en adviseer ik de klant. Maar dat doe ik ook door een stuk inzicht en kennis te geven. Het gaat uiteindelijk toch om emotie. Bij zulke grote financiële beslissingen, moet het ook goed voelen. Nou kan ik heel goed meevoelen, maar de klant weet zelf alleen wat écht goed voelt. Dan is het wel zo handig als de klant ook echt snapt hoe die ideale financiële situatie gecreëerd kan worden.”
“Hoe complexer de situatie, hoe uitdagender en hoe leuker mijn werk vaak is,” vindt Geertsma. “Maar ik selecteer mijn klanten niet, zij selecteren mij. Het grootste deel van onze klanten komt binnen door een referentie. Mensen die vinden dat ze goed geholpen zijn, vertellen dat door. Door die mond-tot-mond reclame komen nieuwe klanten bij ons terecht. Althans, praktisch gezien kom ik bij de klant terecht. Ik heb een kantoor aan huis en ga altijd bij de klant langs voor het adviesgesprek.”
Transparantie staat voorop bij Geertsma. “Zodra het in 2001 toegestaan was ben ik direct gaan werken met een fixed fee. Nou kon transparant werken in de oude situatie, waar het verdienmodel uit provisies bestond, natuurlijk ook. Maar met een fixed fee is dat een stuk eenvoudiger.
“Ik vind dit nog steeds de leukste manier om geld te verdienen, maar ik ben geen workaholic die 24/7 alleen maar aan hypotheken denkt. Ik maak ook graag ruimte om te reizen.” Ook voor vakantie-ideeën kunt u dus bij Geertsma terecht. “Wat mijn beste reistip is? Absoluut de Galapagos eilanden. Een plek waar de mens geen vijand is van de natuur, waardoor je alle flora en fauna van dichtbij kunt bewonderen. Ook lekker transparant zeg maar.“
Bij het kantoor van de hypotheekadviseur van de maand februari werken acht vrouwen. “En dat werkt fantastisch,” vindt Liza Smit.
Marco Anjema is de eerste hypotheekadviseur van de maand in 2020. Een doorgewinterde hypotheekadviseur, die het allerbeste wil voor zijn klanten.
De onconventionele aanpak van hypotheekadviseur Pieter Bolle leidt tot tevreden en soms positief geschrokken klanten. Hét advieskantoor van de maand juni is Gewoon Lekker Leven in het Zeeuwse Wemeldinge. Bolle vertelt wat zijn zaak zo speciaal maakt.
Hypotheekadviseurs zijn de solide basis van het hypotheektraject. Bijna ongemerkt zorgen zij dat alle schakels op de juiste manier in elkaar klikken. Hoog tijd dus om de adviseur eens in het zonnetje te zetten. Hét advieskantoor van de maand mei is Medior Financieel Advies in Groningen. Landelijk staat dit kantoor bekend als het kantoor dat (bijna) alles voor elkaar krijgt.