Deze hypotheekadviseur maakt er een sport van om zijn tarief te verlagen
Marco Anjema is de eerste hypotheekadviseur van de maand in 2020. Een doorgewinterde hypotheekadviseur, die het allerbeste wil voor zijn klanten.
Hoe zou u uw werk als hypotheekadviseur nou nóg beter kunnen doen? En wat kan de geldverstrekker daarin betekenen?
MUNT Hypotheken is uitgeroepen tot de beste geldverstrekker van 2019. Een grote eer, zeker omdat deze prijs wordt uitgereikt op basis van de meningen van financiële intermediairs. De beste gevonden worden tussen anderen is altijd mooi, maar hoe zou de ideale geldverstrekker er nou uit moeten zien?
Deze adviseurs hebben daar wel ideeën over…
Volgens Arjé Pappie van de Hypotheekshop Amsterdam Watergraafsmeer, doet MUNT Hypotheken het al best goed. “Mijn ideale geldverstrekker zou een combinatie bieden van alles. De mooie voorwaarden van MUNT gecombineerd met groen belonen én extra mogelijkheden voor maatwerk. Ik zie dat wel zitten.”
Waar Pappie helemaal blij van zou worden is meer mogelijkheden voor zelfstandig ondernemers. “Het zou mooi zijn als geldverstrekkers ons als adviseur meer ruimte bieden voor het beoordelen van het inkomen van zelfstandig ondernemers. Of de mogelijkheid bieden om dat door een andere expert te laten doen.”
René Kuiper, van Kuiper ACT, traint Nederlandse hypotheekadviseurs. “Natuurlijk zijn er altijd wel adviseurs die een beetje klagen. Dat is wat mij betreft niet nodig, want als het ergens niet bevalt zijn er altijd genoeg andere opties om iets wel voor elkaar te krijgen.”
Kuiper denkt wel dat geldverstrekkers het soms veel makkelijker kunnen maken voor adviseurs. “Eén ding waar adviseurs en klanten echt mee geholpen zijn is een goede, maar ook snelle beoordeling. Het zou mooi zijn als een geldverstrekker zich meer opstelt als compagnon van de adviseur, door goed mee te denken in oplossingen.”
Susan van der Graaf van De HypotheekAcademie verwacht vooral een flexibele, intelligente acceptatie van de ideale geldverstrekker. “Niet om alleen binnen de lijntjes te kleuren, maar een intelligente acceptatie die juist mogelijkheden bieden voor iedere doelgroep. Soms zit een acceptatiebeleid zo dichtgetimmerd dat er geen flexibiliteit meer mogelijk is.”
Van der Graaf ziet dat soms bij de doelgroep senioren. “MUNT is voor die specifieke doelgroep al heel goed bezig, maar ik denk dat er in de breedste zin van het woord veel meer gekeken kan worden naar de daadwerkelijke draagkracht van elke klant. Op die manier kunnen we
gedegen én eerlijke opties bieden voor een gezonde financiële situatie.”
Heeft u zelf ook nog ideeën over hoe de ideale geldverstrekker er uit zou moeten zien? Laat het ons vooral weten. Wij luisteren graag naar wat u te vertellen heeft.
Marco Anjema is de eerste hypotheekadviseur van de maand in 2020. Een doorgewinterde hypotheekadviseur, die het allerbeste wil voor zijn klanten.
Wat kan Nederland qua hypotheken nog leren van andere Europese landen? Dit keer kijken we naar het Spaanse systeem van woningfinanciering: met veel minder opties, maar dat wordt gecompenseerd met andere voordelen.