“Het was nog in de guldentijd, ik werkte pas enkele jaren als adviseur. Een cliënt wilde zijn hypotheek oversluiten met medefinanciering van de boeterente. Hij vroeg of ik kon adviseren en bemiddelen. Mijn advies was kort: ik raadde het volledig af, mede op grond van het enorme boetebedrag. Die boete was namelijk 29.000 gulden.”
Onderbuik
“De klant belde zelf rond en meldde zich na een week met de mededeling dat twee andere banken de zaak wel wilde doen. Let wel, dit was het advies van de bank. De klant zag geen beren op de weg en besloot met één van de banken in zee te gaan. Tegen beter weten in besloot ik de zaak toch op me te nemen, maar wel met een voorbehoud ingebouwd. Ik luisterde naar mijn onderbuik en liet de cliënt tekenen voor het feit dat de nieuwe hypotheek tegen mijn advies in werd doorgezet. Zo werd ik uitvoerder van de wens van mijn klant.”
Lesje in nederigheid
“Een maand na offreren werd de hypotheekakte gepasseerd. In de betreffende maand was de rente fors gestegen. Ik had een ingeving en belde de bank voor de actuele cijfers over de boete. Wat bleek: die was gehalveerd. Ik vergeet de blik van de klant nooit meer. Achteraf had de klant dus zonder enige kennis van zaken toch voor het juiste gekozen. Het was voor mij een combinatieles van nederigheid, stom geluk én vertrouwen in mijn eigen onderbuikgevoel en intuïtie. De klant heeft door zijn eigen keuze uiteindelijk fors kunnen besparen. Een kwestie van puur geluk zonder enige mate van kennis. Het heeft me wel geleerd: de praktijk kan onbedoeld van de theorie afwijken.”
Werkzaam als adviseur
“Ik weet wat slecht advies is. Na tien jaar als inspecteur bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt te hebben gewerkt, ben ik toegetreden als zelfstandig ondernemer in een bestaand verzekerings-en financieringskantoor. Een rijdende trein. Helaas bleek het samenwerkingsverband geen succes, qua visie en beleid lagen we niet op een lijn. Bij dit kantoor leerde ik hoe advisering níet moet. Mijn toenmalige compagnon was voornamelijk bezig met geld verdienen. Gedegen, eerlijke en goede advisering stond bij hem niet voorop. Onhoudbaar voor mij. Al vrij snel koos ik om mijn eigen gang te gaan en heb ik de vennootschap verlaten. Dat was een lang proces en voor mij financieel een enorme strop.
Middels de aankoop van een kleine assurantieportefeuille ben ik doorgestart. Die portefeuille groeide in de loop der jaren en vanuit deze portefeuille kreeg ik veel verzoeken voor hypotheekadvies. Voordat ik bewust had ingezet op deze tak van sport, had ik een netwerk van mensen die bij mij aanklopten. En tevreden cliënten dragen weer nieuwe cliënten aan.”
Begrijpelijke taal
Het meeste voldoening geeft mij als ik een cliënt naar volle tevredenheid heb mogen helpen in het gehele financieringstraject, A tot Z. Soms ook met assistentie bij het koopproces, al is het maar als vraagbaak. Op een gegeven moment weet je van de hoed en de rand en wil je dit delen. Een cliché natuurlijk, maar het is wel de kern van mijn werk. Ik besef me elke keer weer dat het kopen en financieren van een woning voor mensen complex is. Ze krijgen zaken waar ze niet bekend mee zijn voor de kiezen. Ik probeer dan mijzelf die voldoening te gunnen door het hele proces beschikbaar te zijn en hou me voor: een goed adviseur kan een klant ontzorgen door in begrijpelijke taal het hele traject te begeleiden. Dat betekent echter niet dat verrassingen niet af en toe om de hoek komen kijken zoals met die boete.”
Onder de naam Assurantie Adviesburo Van Wegen helpt Paul van Wegen mensen bij de aankoop van hun huis, verzekeringsadvies en financiële zaken.
http://www.vanwegenadvies.nl/