De geldverstrekker was echter onvermurwbaar. Ook het midoffice van DAK was stomverbaasd over de houding van de bank en speelde het tot het hoogste niveau bij de geldverstrekker. “In een volatiele rentemarkt heeft de bank ons wekenlang aan het lijntje gehouden met halve toezeggingen, maar uiteindelijk gingen ze toch niet akkoord”, vertelt Van Doesum.
De verjaardag van de klant kwam ondertussen snel dichterbij. “Toen hebben we de aanvraag bij MUNT ingediend. DAK onderhield korte lijnen met MUNT, binnen drie dagen was de hypotheek rond. De koop passeerde nog net voor de verjaardag de klant. Dat scheelde toch mooi 4.250 euro.”
Van Doesum zweette wel even peentjes. “In de 35 jaar dat ik dit werk doe, heb ik nog nooit meegemaakt dat een geldverstrekker ons zó aan het lijntje houdt. Ook de mensen van DAK waren met stomheid geslagen en hebben alles geprobeerd. De klant had ons natuurlijk aansprakelijk kunnen stellen voor de extra kosten als het allemaal mis was gelopen. Gelukkig is het daar niet van gekomen.”