We maakten een digitaal rondje om de velden, bij de belangrijkste spelers in de online hypotheekmarkt. Opvallend is dat zij allemaal dezelfde trends zien op dit moment als andere hypotheekadviseurs. Dus een enorme toename van aanvragen, vooral in het aantal oversluiters. Dit lijkt een sterke aanwijzing dat de online partijen nu ook een ‘volwassen’ onderdeel zijn geworden van de hypotheekmarkt.
Business as usual bij Ikbenfrits.nl
“Wij hebben het enorme geluk, dat we eigenlijk niks hoeven aan te passen,” vertelt Thomas de Leeuw van Ikbenfrits.nl. “Het is zeker drukker, maar verder business as usual.” Bij Ikbenfrits.nl kan de klant online advies krijgen van een adviseur. Hiervoor is speciale hypotheekadvies software ontwikkeld, waar de adviseur en klant samen richting de hypotheek werken. “Sommige mensen twijfelen eerst over dat advies op afstand, maar na een eerste afspraak zijn ze vaak om. Ze zien dan de kracht van goede software in combinatie met het advies van een adviseur. Ook voor adviseurs is het fijn om op deze manier te werken. Routinewerk wordt door de software of klant zelf gedaan en er is meer tijd voor de leukere aspecten van het werk.”
Of nu meer mensen voor online partijen gaan kiezen als ze een hypotheek willen? “Ik denk het wel. Ook al is het een beetje noodgedwongen, veel mensen ervaren nu hoe goed je veel zaken op afstand kan regelen. Zo ook je hypotheek.”
Independer: hoe meer partijen online advies omarmen, hoe normaler het wordt
“Het is heel interessant om te zien hoe snel partijen in de hypotheekwereld overgeschakeld zijn naar advies op afstand,” vindt Marga Lankreijer van Independer. “Naast knap, is het ook heel erg goed voor de markt denk ik. Digitalisering is nu eenmaal iets wat gebeurt, door alle sectoren heen. Maar bij hypotheken is het toch wel ingewikkeld. Het gaat om enorme bedragen en letterlijk het dak boven je hoofd.”
Mensen die kiezen voor online advies, of het afsluiten van een hypotheek bij Independer, kiezen daar bewust voor. Maar misschien wordt die groep nu groter? “Uiteindelijk zal het voor de klant waarschijnlijk minder uitmaken of je nou een online partij bent of niet,” denkt Lankreijer. “Dat hebben we ook gezien met het online aanbieden van verzekeringen. Dat vonden mensen in eerste instantie ook erg lastig. De klant had tijd nodig om te wennen en de voordelen te ervaren. Bij hypotheken zal dat ook nog wel even duren, maar hoe meer partijen de digitalisering omarmen, hoe normaler het wordt. Er zitten nu eenmaal veel voordelen aan voor zowel adviseur als de klant.”
Hypotheek24: adviseurs kunnen ook gebruik maken van ons platform
Ook Peter Ruys van Hypotheek24 denkt dat het volledig digitaliseren van de hypotheekaanvraag nog een kwestie is van een lange adem. “Maar we zijn al een eind op weg. De afgelopen weken zien we sowieso dat de bereidheid om de webcam te gebruiken een stuk groter is geworden.”
Online hypotheken zijn een lastig product om in de markt te zetten vindt Ruys. “Meerdere partijen hebben het eerder geprobeerd, maar het is pas onlangs echt aangeslagen.” Ruys meende al voor de coronacrisis een toename in de online hypotheekmarkt te zien. “Ik denk dat dat nu doorzet. We zijn ook bezig om een samenwerking te zoeken met traditionele hypotheekadviseurs. Hypotheekadviseurs kunnen zich bij ons melden, als ze ons platform willen gebruiken om hun eigen én onze klanten te spreken.”