De gemeente Breda trok de stekker uit de starterslening omdat de vraag te groot was, mede na versoepelingen binnen de lening. Zo werd onder meer ruimer omgesprongen met de leeftijden. Vinden jullie dat die versoepelingen te ver gingen?
“Wij snappen de versoepelingen wel. Een starterslening is een van de weinige manieren om voor starters een koopwoning wat meer binnen bereik te krijgen. Dat de leeftijdsgrens bijvoorbeeld naar 45 jaar oud is getrokken is op zich niet gek. Het kan best dat je op die leeftijd pas je eerste woning koopt, want de gemiddelde leeftijd van toetreders tot de woningmarkt is steeds hoger komen te liggen naarmate het lastiger werd om een koopwoning aan te schaffen. Dat er zo veel aanmeldingen zijn, laat zien dat de lening goed aansluit op de huidige situatie en vraag. Hier in Friesland zijn er veel gemeenten zonder starterslening. Terwijl zo’n lening gezien de vraag onder starters duidelijk wel nodig is. Het aanbod aan dit soort initiatieven is hier summier. Soepele regelingen, daar zijn we voorstander van.”
De duurhuurhypotheek is uiteindelijk maar zeven keer afgesloten. Waar denken jullie dat het mis ging?
“Ik heb deze optie onlangs nog besproken met een klant. Het effect ervan viel eigenlijk weg omdat de huur van die klant niet hoog genoeg was om deze hypotheek interessant te maken. Dat is waarschijnlijk wel regiogebonden. Hoe hoger de huur, hoe meer opties je hebt voor deze hypotheek - en in Friesland ligt de huur lager dan in Amsterdam. Misschien wordt bij het bedenken van zo’n optie ook niet genoeg rekening gehouden met zulke regionale verschillen. Het was leuk bedacht, maar te bewerkelijk. Banken gaan erg voorzichtig om met een maatwerkhypotheek. Daardoor is dit niet snel toe te passen doordat er zoveel voorwaarden van toepassing zijn.”
Wat de Woonbond betreft worden niet de afgesproken 250.000 maar 350.000 huizen van nieuw te bouwen woningen sociale huur. Ook moeten gemeenten makkelijker grond kunnen onteigenen. Laat dat te veel regie over aan de staat?
“Er komen elk jaar meer inwoners en daar zijn veel mensen onder die niet gelijk een hoge huur kunnen betalen, dus we ontkomen niet aan het bouwen van sociale huurwoningen. Maar er is natuurlijk ook een grote middengroep die niet vergeten moet worden. Als er door de grondonteigening door de gemeente nog meer ruimte wordt gecreëerd om voor beide groepen iets te doen, dan zijn wij daar alleen maar voor. Anders moet je kijken waar de vraag het hoogst is. We zullen het toch met z’n allen moeten doen. Als gemeenten daar tools voor krijgen en er daardoor mensen worden geholpen, dan is dat goed.”