De Jonge weet dat er klanten zijn die daar geen behoefte aan hebben. “Als ik mijn auto naar de garage breng omdat er een rammeltje in zit, wil ik dat de monteur het oplost. Ik wil niet weten wat hij allemaal moet doen om het te verhelpen.” Toch zit dat bij hypotheken anders, vindt hij: “Een hypotheek is zo’n belangrijk product dat klanten moeten weten waar het geld vandaan komt. Ik leg uit hoe het in elkaar steekt in begrijpelijke taal.”
“Vanaf mijn allereerste advies heb ik altijd het gevoel gehad dat ik het hele verhaal moet vertellen aan de klant”, vertelt De Jonge. Hij kijkt echter met gemengde gevoelens terug op zijn begintijd. “We hadden toen nog last van de lijfrentecowboys. Mijn eerste advies was geen hypotheekadvies maar ging over lijfrente. Ik heb mijn klant toen overtuigd zo’n woekerpolis te nemen. Daar ben ik nu echt niet trots op.”
Aandelenmarkten deden 15% per jaar
“Het was de tijd waarin we als adviseurs nauwelijks wat afwisten van de producten - niemand wist dat eigenlijk”, zegt De Jonge. “De aandelenmarkten deden toen 15% per jaar, met dat soort rendementen werd gerekend. Zou zo’n product nu op de markt komen, dan zou het helemaal worden gefileerd. Terecht.”
Het heeft ervoor gezorgd dat De Jonge sindsdien altijd naast zijn klant staat. “Ik heb toen echt met de billen bloot moeten gaan bij klanten om te vertellen waarom de polis die ik eerder aanraadde niet deugde. Dat zijn pijnlijke gesprekken, maar die openheid wordt wel gewaardeerd. Met het overgrote deel van mijn klanten heb ik langdurige relaties.”
Minder rommel op de markt
Tegenwoordig is er veel minder rommel op de markt, ervaart De Jonge. “Het is allemaal een stuk transparanter geworden.” Er zijn maar weinig producten waar hij zijn vraagtekens bij zet. “De woonlastenverzekering bijvoorbeeld. Als je daar alle voors en tegens goed uitlegt, zijn er nauwelijks klanten bij gebaat.”
De continue stijging van huizenprijzen baart De Jonge zorgen. In Zutphen, de regio waar zijn kantoor gevestigd is, moeten kopers nu voor het eerst bieden op nieuwbouwkavels. “Dat vind ik een ontzettend slechte ontwikkeling die is overgewaaid uit de Randstad. Bouwondernemingen weten niet wat de grondstofprijzen gaan doen en willen daarom een marge creëren. Dat doen ze via biedingen op kavels, maar daarmee zet je hele groepen weer buitenspel. Tot voor kort was nieuwbouw de enige vlucht voor mensen die geen diepe zakken hadden. Die raken nu volledig ondergesneeuwd in de concurrentie.”
Johan de Jonge is het gezicht van de maand januari in de adviseurskalender waarmee het Emma Kinderziekenhuis wordt gesteund.