Vrijwel elke hypotheekadviseur raadt aan om een ORV af te sluiten. Maar als een klant terminaal ziek is of bijvoorbeeld kanker heeft gehad, kan dat lastig zijn. De vooruitzichten op een lang gelukkig leven zijn troebeler, zeker in de ogen van de verzekeraar. Toch is een verantwoorde hypotheek afsluiten ook in deze gevallen niet onmogelijk.
Vanaf 2021 geldt dat je bij het aanvragen van een ORV in veel gevallen niet meer hoeft te melden dat je kanker hebt gehad. Deze schone lei-regeling geldt alleen niet voor iedere ex-patiënt. Je moet namelijk bij de meeste kankersoorten tien jaar schoon zijn – of vijf jaar als de diagnose werd gesteld voor de 21ste verjaardag.
Maar wat zijn de mogelijkheden als de klant niet voldoet aan die vereisten? Dan krijgt de klant vaak te maken met een hoge premie, als afsluiten überhaupt mogelijk is. “Ik vind het soms flauw dat verzekeraars heel zwart-wit beredeneren. Ex-patiënten, die helemaal gezond zijn, hebben soms even veel kans om opnieuw ziek te worden als ieder ander persoon”, stelt hypotheekadviseur Klaas Ozinga.
Verantwoord voor nabestaanden
“Het is goed dat de ORV niet meer verplicht is”, vertelt hypotheekadviseur Margreet Modderman op haar beurt. “Het is absoluut nog mogelijk om een hypotheek te sluiten, vaak meer dan men denkt. Je moet alleen de vraag stellen: waar scheep je je nabestaanden mee op? Het moet wel verantwoord blijven.”
Ozinga: “Als je weet dat je binnen vijf jaar overlijdt, dan ga je geen hypotheek afsluiten waarvoor jouw inkomen noodzakelijk is. Dat betekent dat je misschien een ander huis koopt dan je bedacht had, maar in dat andere huis kunnen je nabestaanden wel blijven wonen. Dat is waar het uiteindelijk om draait, toch? Ik merk dat mensen opgelucht zijn als ze weten dat dat lukt.”
Speel open kaart
Hoe zit het dan als je na het afsluiten van je hypotheek ziek wordt? “Speel open kaart. Tegen de adviseur, tegen de geldverstrekker. Je hebt al genoeg stress. Ik hoop dat mensen zulke dingen aan mij kwijt durven. Samen kunnen we in overleg zoeken naar een passende oplossing”, aldus Ozinga.
Modderman, die in het verleden onderdeel was van het hypotheek care team van ABN AMRO, heeft meermaals met dit bijltje gehakt. “Er werd daar meegedacht met het probleem. Zo hebben we eens een spaarpolis opengebroken en uitgekeerd, zodat de hypotheek gewoon betaald kon worden. Gelukkig hebben veel geldverstrekkers zulke afdelingen. Ook geldverstrekkers hebben immers een zorgplicht. ”
Relevante informatie
Online is veel informatie te vinden over en voor kankerpatiënten met betrekking tot financiële planning. Zo publiceerde Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) cijfers over problemen onder deze groep: van de patiënten die kanker hebben (gehad) ervaart 15% financiële problemen ten opzichte van 8% in de algemene bevolking. Onder patiënten van jongere en middelbare leeftijd (35-50 jaar) komen financiële problemen vaker voor. Dat geldt ook voor patiënten die laag of gemiddeld zijn opgeleid.
Heb je als adviseur te maken met een klant met kanker? Dan kun je ze ook verwijzen naar het forum op de website kanker.nl. Daar is het mogelijk om met lotgenoten van gedachten te wisselen over zaken als een huis kopen. In deze gespreksgroepen worden ervaringen en tips gedeeld. Kanker.nl valt net als twintig andere aangesloten partijen onder de koepel van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), die opkomt voor de belangen van patiënten en hun naasten.