Er mist namelijk iets in die akte, lijkt het. Het legitimatiebewijs van de klant staat er niet meer in. Hoe kan dat nou?
De tussenpersoon heeft vooraf zijn werk goed gedaan, netjes een kopie van het legitimatiebewijs van de klant naar de notaris gestuurd. Er staat zelfs een stempel met paraaf op dat het origineel door hem is gecontroleerd.
Heeft die notaris er niets mee gedaan dan? Uiteraard wel en vrees niet.
De notaris zal vóór het passeren van de akte het legitimatiebewijs door de legitimatiescan halen en zo constateren dat het een geldig legitimatiebewijs betreft. Dat gaat dus goed.
Sinds 1 januari 2023 is echter de Wet op het notarisambt aangepast waardoor het legitimatiebewijs niet meer in de akte mag worden vermeld.
De aanleiding voor het schrappen van deze verplichting om het legitimatiebewijs in de notariële akte op te nemen, is de maatschappelijke discussie over privacygevoelige gegevens. Bepaalde persoonsgegevens komen via notariële akten in de openbare registers terecht, waarna deze gegevens vrij opvraagbaar zijn voor derden. De wijziging van de Wet op het notarisambt zorgt er voor dat deze gegevens niet meer zichtbaar zijn in onder andere de openbare registers van het Kadaster.
Zoals bekend zijn notarissen wakkere medemensen. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat de notaris toch een hypotheekakte heeft gepasseerd waarin de aard en het nummer van een identiteitsdocument staat, dan zal hij geen afschrift maar een uittreksel naar het Kadaster sturen. Anders is dat in strijd met de AVG en levert het een datalek op. Daar zitten we met zijn allen niet op te wachten.
Ik wens je ook in 2023 een goede en mooie samenwerking met je notaris (en met name met zijn medewerkers) toe. Dat we ook dit jaar de klanten een mooi product kunnen bieden!