Vanaf het moment van introductie gaat het hard met Fastlane Advies van de Nationale Hypotheekbond. Adviseurs doorlopen met deze software het complete traject in één omgeving, van oriëntatie tot het opvragen van stukken en de aanvraag via HDN. Binnen vijf weken staat de teller van de applicatie op honderd adviseurs. Is dit de digitalisering die het intermediair hard nodig heeft? We vragen het aan een gebruiker van het eerste uur, adviseur Remco van Os.
Van Os is eigenaar bij VOEP Hypotheken en al jaren op zoek naar één platform. “Met zo’n twintig adviseurs doen wij jaarlijks duizend hypotheken. Ruim de helft bij bestaande relaties, de rest bij nieuwe en praktisch altijd via referentie. Dat komt omdat wij nazorg niet zien als plicht, maar als leuk. Mijn adviseurs fungeren eerder als een huisvriend die altijd bereikbaar is.”
Altijd relevant voor de klant
Met Fastlane worden alle data en documenten centraal opgeslagen. “Zo ben je direct klaar voor een volwaardig beheer van je dossiers.” Aan het woord is Jeroen Oversteegen, directeur van de Nationale Hypotheekbond.Na de aanvraag start het beheer, in PortefeuilleSignalen, waarin honderden berekeningen worden gemaakt met de laatste tarieven, wetten en regels. “Zo blijf je als adviseur relevant voor de klant. En trekt een klant aan de bel, bijvoorbeeld voor een verbouwing of als hij van baan is gewisseld, dan staat alles al klaar voor een nieuwe oriëntatie.”
Van Os startte in november met Fastlane Advies. “Natuurlijk is het voor sommigen van ons even wennen en spannend om je eerste HDN-aanvraag te doen. Maar je ziet dat gewenste wijzigingen snel worden opgepakt en het pakket zich maand-op-maand ontwikkelt. Dat is een fijn gegeven voor komend jaar, omdat je weet dat er meer business moet komen uit de eigen portefeuille. Fastlane is daarvoor een fijne basis.”
Vlotter en overzichtelijker proces
Accountmanager Thomas van den Broek merkt dat adviseurs het prettig vinden hoe de software direct reageert bij elke aanpassing. “Aan tafel met de klant kunnen zij direct met een grafische weergave laten zien wat iets betekent voor de hoogte van een verantwoorde hypotheek: wel of geen roodstand, een private lease, de NHG-normen van dit of volgend jaar enzovoort.”
“Dat vertaalt zich direct in een ander bedrag en grafische weergave, in plaats van dat je alle velden moet invullen voor je pandora’s doos weer opent.” Fastlane zorgt daarmee voor een vlotter en beter adviesgesprek, meent Van den Broek. “En met één druk op de knop deelt of print een adviseur een keurig adviesrapport.”