Spraken we eerder met de SEH en NVHP over hun keurmerken en visies op de hypotheekmarkt, ditmaal gaan we het gesprek aan met Rob van den Aker van de Federatie Financieel Planners (FFP). Breed financieel advies heeft de toekomst binnen de sterk digitaliserende samenleving, daar is hij van overtuigd. “De hypotheekadviseur heeft in dát opzicht nog meer dan genoeg bestaansrecht.”
Terwijl de SEH en de NVHP zich meer specifiek richten op de hypotheekspecialisten, focust FFP zich met het FFP-keurmerk ‘Gecertificeerd Financieel Planner’ juist op het brede financiële advies. Willen hypotheekadviseurs met hun klantadviezen ook de breedte in, dan komen ze in veel gevallen bij FFP terecht. “Neem situaties als een hypotheek in combinatie met een echtscheiding of een DGA: dat zijn behoorlijk complexe situaties”, schetst Rob van den Aker voorbeelden waarbij een financieel planner wordt ingeschakeld. Van den Aker is voorzitter van de Vereniging FFP, de belangenbehartiger van de financieel planner en uitgever van het FFP-keurmerk.
Op de vraag of hij denkt dat specifieke gebeurtenissen, zoals een woekerpolisaffaire, het imago van de adviesbranche hebben beschadigd, antwoordt hij ontkennend, als je specifiek kijkt naar de financieel planner. “Natuurlijk wordt er ook kritisch gekeken naar het functioneren van financieel planners. Maar de basis van de financieel planner zit in de naam verwerkt: het opstellen van een financieel plan, níét het verkopen van een product.” Een financieel planner is ook niet per definitie in het bezit van een Wft-diploma. “Hoewel het ook wel gebruikelijk is dat een adviseur na het opstellen van een planning daar ook de noodzakelijke producten voor aan kan bieden. Maar het is ook mogelijk dat de financieel planner hier een andere adviseur voor inschakelt of de klant doorverwijst naar iemand die wél over de benodigde Wft-certificaten beschikt.” Om nog maar een verschil aan te geven.
Transparantie
Het imago van de financieel planner heeft dus volgens Van den Aker weinig tot geen schade opgelopen. Heeft een maatregel zoals het provisieverbod het aanzien van de branche in zijn geheel een boost gegeven? Van den Aker: “Dat denk ik wel. Inmiddels moeten adviseurs hun klanten gewoon een aparte rekening presenteren, waarop netjes staat vermeld wat diegene allemaal heeft gedaan en wat dat kost.”
Wanneer we Van den Aker vragen naar zijn visie op de huidige hypotheekmarkt, trekt hij dit direct in een breder perspectief. Allereerst is er de financiële huishouding die steeds complexer wordt. “Mensen moeten steeds meer zelf regelen. Vroeger was de hypotheek nog zowat het enige waar ze zelf achteraan moesten, want zaken zoals het pensioen werden allemaal geregeld door de werkgever. Maar de situatie van vandaag de dag is er eentje waarbinnen mensen veel meer eigen verantwoordelijkheid hebben. De financieel planner zet de hypotheek in dit bredere perspectief, waardoor de cliënt meer zicht krijgt op de langere termijn.” Daarnaast is er de digitalisering, die het voor consumenten steeds makkelijker maakt om snel zelf informatie te verzamelen en een eerste inzicht te verkrijgen. “Mensen kúnnen ook meer zelf, omdat er digitaal zoveel dingen mogelijk en informatie aanwezig is.”
Maar wat als mensen die er eigenlijk geen kaas van hebben gegeten wél met hun financiën aan de slag gaan? “Dat kan goed gaan maar ze kunnen ook een hoop missen wat een vakman juist wél oppakt. Daarom geloven wij in een tussenvorm van een combinatie met online advies.”, aldus Van den Aker. “Er zijn inmiddels al behoorlijk wat platforms ontwikkeld die de allereerste informatiebehoefte invullen en de klant vervolgens naar een financieel planner verwijzen wanneer diegene specialistische adviezen nodig heeft om een financieel product af te kunnen sluiten.” Ook op www.ffp.nl staan verschillende life events uitgewerkt, waaronder eentje rondom wonen. Hier staat de eerste relevante informatie over hypotheken, met het advies om voor verdere stappen een financieel planner in de arm te nemen.
Toekomst
De toekomst van het hypotheekadvies is er volgens Van den Aker eentje met een integrale benadering. “Financiële planning is heel breed, waardoor je de klant volledig van dienst kunt zijn, aangezien diegene ook met bijvoorbeeld pensioenvragen bij jou, als hypotheekadviseur, terechtkan.” Doordat de klant steeds meer zelf moet doen, wordt diens behoefte aan advies óók steeds breder. Van den Aker: “Als je daar als hypotheekadviseur op inspeelt, is er nog meer dan voldoende groeiperspectief aanwezig”, schetst de voorzitter van Vereniging FFP zijn visie op de toekomstbestendige hypotheekadviseur.