Gaat de Google Assistant nu ook hypotheekadvies geven?

24 december 2018 Leestijd ± 3minuten
Gaat de Google Assistant nu ook hypotheekadvies geven?

Nu de Google Home Mini voor een paar tientjes in de supermarkt ligt lijkt een hype niet meer te stoppen. Maar moeten financiële instellingen en adviseurs hier -net als Centraal Beheer- direct wat mee?

We vragen het aan Brechtje de Leij, manager e-commerce bij Independer: zij is expert op het gebied van mobiel en een van de aanjagers van ‘voice’ in Nederland.

Hypotheekadvies via de Google Assistant?

Volgens De Leij is dat nu nog lastig: “Natuurlijk kun je veel automatiseren, maar een volledig spraakgestuurde interface is complex. Als je de complexiteit van een product als een hypotheek daarbij optelt sta je voor een enorme klus.” De Leij ziet wel veel mogelijkheden voor aanvullende en gerichte informatievragen: “De klant krijgt hiermee met voice antwoord op een simpele (financiële) vraag. De follow up stuurt een bedrijf dan naar de Google Assistent app op je telefoon, daar ontvang je een contentkaart met link. Op deze manier is een financiële dienstverlener alvast in de voice-dienstverlening ‘aanwezig’ en kan hiermee experimenten. Maar begin wel klein, met praktische vragen en antwoorden.”

Vervangt Google Assistant ooit het advies van een mens?

Voorlopig loopt dat niet zo’n vaart volgens de Leij. “We zullen eerst de dagelijkse eenvoudige zaken als ons licht, muziek en de TV gaan bedienen met onze Assistant. Naarmate we de Assistant steeds meer vertrouwen, en deze dagelijks relevant is in ons huishouden, kunnen we hier heel natuurlijk op gaan voortborduren. Denk aan advies over je energieverbruik vanuit de gegevens van je thermostaat en lampen. En als de Assistant ons écht goed kent, en we samen hebben geleerd om goed met elkaar te communiceren, kan dit worden uitgebreid met complexere adviezen. Je Assistant kan dan zeker helpen bij advies over de aankoop van een nieuw huis en de hoogte van je hypotheek.’

Robo-advies komt eraan

Los van de spraakgestuurde vorm, is geautomatiseerd hypotheekadvies wel degelijk de toekomst volgens De Leij. “Een slim lerend algoritme kan een deel van het werk van de hypotheekadviseur uit handen nemen. Als adviseur, of partner ga je steeds meer samenwerken met een algoritme. De input van de adviseur gecombineerd met techniek levert uiteindelijk het beste én meest persoonlijke advies op voor de klant.” 

Aan voice-toepassingen moeten mensen nog wennen en de effecten merken we pas op langere termijn. Op dit moment zijn het vooral chatbots die al veel informatievragen kunnen overnemen en verwerken. De consument is al aardig gewend aan chatbots in de online dienstverlening. Een voordeel daarbij is dat getypte tekst makkelijker te begrijpen is en het gesprek kan verrijkt worden met beeld en vooraf gedefinieerde keuzes. 

“Een gesprek met een adviseur is vaak een doorgaande stroom van informatie zenden en ontvangen. Bij online advies wordt dit gesprek opgeknipt in afzonderlijke stukjes en dat maakt het vaak een stuk overzichtelijker. Op deze manier combineert robo-advies het persoonlijke van een gesprek, met de slimheid van een algoritme én alle gemakken van de online dienstverlening.”


Lees ook
Finance Families: Deze vader en dochter vonden een creatieve uitdaging
Finance Families

Finance Families: Deze vader en dochter vonden een creatieve uitdaging

Is de financiële dienstverlening erfelijk, of besmettelijk? Het is in ieder geval opvallend dat familieleden van verschillende generaties werkzaam blijven in de financiële sector. In de maand december vind je hier op Kop-Munt een aantal portretten van MUNT medewerkers uit finance families. Vandaag: Carin Pronk en haar vader Bert Pronk. 

'Vertrouwen in financieel adviseur is in het geding'
Opinie

'Vertrouwen in financieel adviseur is in het geding'

Van de financieel adviseur wordt steeds meer een controlerende rol verwacht, maar is die nog wel in balans met de dienstverlening? Harry Veenendaal is Corporate General Counsel bij Ortec en columnist van het Advocatenblad. Volgens hem zijn de verhoudingen zoek en komt het vertrouwen in de financieel adviseur in het geding door de strengere regelgeving.

Finance Families: Deze vader en dochter geloven in hard werken en loyaliteit
Finance Families

Finance Families: Deze vader en dochter geloven in hard werken en loyaliteit

Is de financiële dienstverlening erfelijk, of besmettelijk? Het is in ieder geval opvallend dat familieleden van verschillende generaties werkzaam blijven in de financiële sector. In de maand december vind je hier op Kop-Munt een aantal portretten van MUNT medewerkers uit finance families. Vandaag: Thirza Spaans en haar vader Wim Spaans.

Meer individuele differentiatie hypotheekrente
Opinie

Meer individuele differentiatie hypotheekrente

Er zijn steeds meer mogelijkheden voor geldverstrekkers om de hypotheekrente af te stemmen op bepaalde doelgroepen, denk aan rentekortingen voor annuïteiten of energiezuinige woningen. Maar in hoeverre is dit wenselijk, of voordelig voor geldverstrekkers, tussenpersonen en de klant?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.