We vragen het aan Brechtje de Leij, manager e-commerce bij Independer: zij is expert op het gebied van mobiel en een van de aanjagers van ‘voice’ in Nederland.
Hypotheekadvies via de Google Assistant?
Volgens De Leij is dat nu nog lastig: “Natuurlijk kun je veel automatiseren, maar een volledig spraakgestuurde interface is complex. Als je de complexiteit van een product als een hypotheek daarbij optelt sta je voor een enorme klus.” De Leij ziet wel veel mogelijkheden voor aanvullende en gerichte informatievragen: “De klant krijgt hiermee met voice antwoord op een simpele (financiële) vraag. De follow up stuurt een bedrijf dan naar de Google Assistent app op je telefoon, daar ontvang je een contentkaart met link. Op deze manier is een financiële dienstverlener alvast in de voice-dienstverlening ‘aanwezig’ en kan hiermee experimenten. Maar begin wel klein, met praktische vragen en antwoorden.”
Vervangt Google Assistant ooit het advies van een mens?
Voorlopig loopt dat niet zo’n vaart volgens de Leij. “We zullen eerst de dagelijkse eenvoudige zaken als ons licht, muziek en de TV gaan bedienen met onze Assistant. Naarmate we de Assistant steeds meer vertrouwen, en deze dagelijks relevant is in ons huishouden, kunnen we hier heel natuurlijk op gaan voortborduren. Denk aan advies over je energieverbruik vanuit de gegevens van je thermostaat en lampen. En als de Assistant ons écht goed kent, en we samen hebben geleerd om goed met elkaar te communiceren, kan dit worden uitgebreid met complexere adviezen. Je Assistant kan dan zeker helpen bij advies over de aankoop van een nieuw huis en de hoogte van je hypotheek.’
Robo-advies komt eraan
Los van de spraakgestuurde vorm, is geautomatiseerd hypotheekadvies wel degelijk de toekomst volgens De Leij. “Een slim lerend algoritme kan een deel van het werk van de hypotheekadviseur uit handen nemen. Als adviseur, of partner ga je steeds meer samenwerken met een algoritme. De input van de adviseur gecombineerd met techniek levert uiteindelijk het beste én meest persoonlijke advies op voor de klant.”
Aan voice-toepassingen moeten mensen nog wennen en de effecten merken we pas op langere termijn. Op dit moment zijn het vooral chatbots die al veel informatievragen kunnen overnemen en verwerken. De consument is al aardig gewend aan chatbots in de online dienstverlening. Een voordeel daarbij is dat getypte tekst makkelijker te begrijpen is en het gesprek kan verrijkt worden met beeld en vooraf gedefinieerde keuzes.
“Een gesprek met een adviseur is vaak een doorgaande stroom van informatie zenden en ontvangen. Bij online advies wordt dit gesprek opgeknipt in afzonderlijke stukjes en dat maakt het vaak een stuk overzichtelijker. Op deze manier combineert robo-advies het persoonlijke van een gesprek, met de slimheid van een algoritme én alle gemakken van de online dienstverlening.”