MUNT Hypotheken is niet meer weg te denken uit de Nederlandse hypotheekbranche. Wie zijn de mensen achter MUNT? We laten de komende tijd MUNT-werknemers aan het woord. Deze keer: Christa van Dijke, projectmanager Operations.
Als geen ander weet Christa van Dijke hoe het hypotheekproces in elkaar zit. Maar er gaat geen dag voorbij zonder dat ze denkt: ‘Hoe kan het hypotheekproces beter?’
Wat heb je de afgelopen jaren zoal onder handen genomen?
“De seniorenpropositie, waarbij op werkelijke last getoetst mag worden, heeft echt een grote impact gehad op de mogelijkheden voor senioren. Wij bieden dit niet alleen aan voor senioren die willen verhuizen, maar ook voor senioren die willen oversluiten. Door ook op werkelijke last te toetsen bij oversluiten kunnen we een grotere groep senioren helpen de maandelijkse lasten (aanzienlijk) te verlagen. De Simpel Overstap Hypotheek is een aantal jaar geleden ook een leuke verbetering geweest. Oversluiters hadden tot die tijd een berg aan documenten nodig en door de invoering van de Simpel Overstap Hypotheek nog maar vijf. Dit is echt een voorbeeld van hoe we het simpeler kunnen maken. Het scheelt een hoop tijd en geld voor de klant én de adviseur.”
Wat zijn andere zaken die simpeler zijn geworden?
“De werkgeversverklaring en de salarisstrook hebben we vervangen door een UWV-verklaring. Dus nog maar één document in plaats van twee. Daardoor wordt het proces minder foutgevoelig en tijdsintensief, omdat een werkgeversverklaring door de werkgever ingevuld moest worden. De UWV-verklaring kan een klant zelf van internet afhalen. En het taxatierapport hebben we vervangen door een Calcasarapport. Deze geeft in de meeste gevallen een betrouwbare waarde af binnen een paar seconden waardoor er niet op een taxateur hoeft te worden gewacht.”
Wat houd jou elke dag bezig?
“Ik vind het een sport om iets van onder tot boven te bekijken en uit te vinden hoe iets werkt. Vervolgens analyseer ik hoe het proces verbeterd kan worden. Bij MUNT doe ik dat ook, van aanvraag tot passeren. Het kan altijd simpeler.”
Wat zijn aanpassingen die je graag doorgevoerd wilt zien?
“De wetgever heeft in 2012 de tijdelijke regeling hypothecair krediet in het leven geroepen, maar we zijn inmiddels bijna tien jaar verder. Ik ben blij dat deze regeling er is, maar hij kan wel een opfrisbeurt gebruiken. Het strookt niet meer met de situatie waarin we nu zitten. Er is de afgelopen 10 jaar zoveel veranderd.”
Wat zijn andere zaken die wat jou betreft anders zouden moeten?
“Het zijn meestal de kleine dingen waardoor we het makkelijker kunnen maken voor een klant. Daarom is het belangrijk dat we onszelf af blijven vragen waarom we dingen doen zoals we ze doen. En hoe zouden we het anders kunnen doen? Alles is in beweging, wat tien jaar geleden een goed idee was, kan ondertussen achterhaald zijn door nieuwe mogelijkheden zoals digitalisering, de veranderende huizenmarkt of andere rentestanden.”
Je bent ook zelf gecertificeerd adviseur. Ga je ooit zelf advies geven?
“Ik blijf mijn papieren vernieuwen omdat ik het heel leuk vind om met adviseurs te sparren over het vak en om op de hoogte te zijn wat er van een adviseur verwacht wordt. Alle wijzigingen in wet- en regelgeving van de afgelopen jaren maken het werk voor een adviseur niet bepaald makkelijker. Er is zoveel waaraan je moet denken bij het geven van advies, dat moeten we echt niet onderschatten. Voorlopig zit ik bij MUNT goed op m’n plaats, maar als ik ooit een carrièreswitch zou maken naar het adviseursschap, dan zou ik me specifiek willen richten op aanvragen die buiten het beleid lijken het vallen. Ik vind het fascinerend en uitdagend om te kijken hoe dingen wel kunnen.”