Giso van Dijk, manager Operations van MUNT, blikt terug op 2019 en vooruit op 2020. Dit jaar kwam hij weer terug op het nest. Ooit, 5 jaar geleden, was hij vlak na de oprichting één van de eerste medewerkers van MUNT Hypotheken. Daarna maakte hij een uitstap naar Expedia om een jaar geleden terug te keren. Nu eindverantwoordelijke voor de hele operatie van MUNT.
Wat was jouw hoogtepunt voor in 2019?
Ik ben vader geworden, dat is een fantastische verandering waar ik enorm van geniet. Professioneel gezien vond ik het vieren van 5 jaar MUNT absoluut het hoogtepunt. Ik zie over die afgelopen jaren een duidelijke parallel tussen mijn eigen leven en MUNT: we zijn allebei redelijk volwassen geworden en hebben ons gesetteld in een volgende fase. Toen ik wegging, waren we met 14 medewerkers, nu tikken we bijna de 50 aan. In het eerste jaar hebben we bijna € 1 miljard aan hypotheken kunnen verstrekken , maar over die 5 jaar hebben we inmiddels € 15 miljard hypotheken in beheer. Maar wat ik het meest bijzonder vind, is dat we ondanks die groei we nog steeds met een flinke dosis dagelijkse bezieling en samenhorigheid werken. Daar ben ik ongelofelijk trots op.
Wat was de opmerkelijkste vraag die MUNT afgelopen jaar gekregen heeft?
Of een duurzame koelkast in de hypotheek meegefinancierd onder energiebesparende voorzieningen kan worden. Daar hebben we erg om gelachen.
Wat speelde er voor MUNT in 2019?
In 2019 hebben we ons de vraag gesteld of we nog onderscheidend genoeg zijn. Toen we vijf jaar geleden begonnen, waren we innovatief, wilden een duidelijk statement afgeven aan de markt dat het ook anders kan. Bijvoorbeeld door de optie om het zonder boete te kunnen aflossen uit eigen middelen of het bieden van de laagste rente in de periode tussen de propositie en het passeren. Nu kopieert de markt ons. We hebben bekeken hoe we ervoor staan en hoe we ons verder kunnen ontwikkelen. Dat gaan we doen door weer nieuwe goede voorwaarden, eerlijke rente en een duidelijk en snel proces voor de klant en de adviseur.
Wat staat er op stapel voor 2020?
Op 1 januari gaan we meteen knallen met de nieuwe productvoorwaarden die we in 2019 hebben ontwikkeld. Daar kan ik nu dus niets over zeggen. Maar we gaan road shows voor adviseurs houden en je zal weer van ons horen via de bekende kanalen.
Op zich denken we namelijk dat het een uitdagend jaar gaat worden. Hoewel onze funding ruim op orde is –– zal de woningmarkt in zijn totaliteit kleiner worden. Dat komt onder meer door de problemen bij de nieuwbouw van woningen. Daardoor zal het meer een vechtersmarkt worden.
Waarom wordt 2020 een geweldig jaar?
Het gaat geweldig worden omdat onze mensen voorop staan. Onze funding kan nog zo goed zijn, zonder mensen die binnen ons team op de voor hun juiste plek zitten en het juiste doen, kun je er niets mee. We gaan uitbreiden qua mensen, maar we willen wel de aandacht op eenheid houden. Geen log apparaat creëren, want dat kan ten koste gaan van onze slagkracht. Als organisatie blijven we nieuwsgierig: we mogen dan wel volwassen zijn geworden, dát stukje van het kind zijn behouden we.