Al langer hadden Esther Derksen en haar man het idee om een ander huis te zoeken in hun woonplaats Dieren. Ze woonden er prettig, maar een uitdaging en unieke woonlocatie was hun droom. Die vonden ze in een oude school. Een lang traject resulteerde in een prachtige transformatie.
Tijdens een lunchwandeling stuitte de man van Esther op een oude school. “Na een paar keer eromheen te zijn gelopen, trokken we de stoute schoenen aan en belden we de kerk die eigenaar was van het pand. ‘Niet te koop’ kregen we te horen. Geen verrassing, maar op dat moment wel een teleurstelling. Die avond volgde wél de verrassing: een telefoontje terug van de kerk dat ze het pand toch wilden verkopen. Vanaf dat moment ging het balletje rollen.”
Voordat de eerste renovatiewerkzaamheden konden beginnen, waren er nog een aantal hordes te nemen. “Er zat geen woonbestemming op het pand. En dat betekent uitgebreid onderzoek en nauwe samenwerking met de gemeente om dat voor elkaar te krijgen. Complicerende factor: een monumentaal pand verbouwen is ook nog eens gebonden aan regels, hele strikte regels. Je kan niet zomaar alles slopen.”
Het echtpaar liet zich niet tegenhouden en er ontstond een goede band met de monumentencommissie: essentieel voor de verbouwing. Regelmatige vergaderingen met het bouwteam en gemeenteambtenaren zorgden ervoor dat ze nauwgezet konden bespraken wat wel en niet mocht. Én dat de woonbestemming er kwam.
Het pand moest een compleet nieuwe indeling krijgen en dat was een kunststuk op zich. “Vanwege de eerdere functie als school waren er talloze klaslokalen en maar liefst twaalf kindertoiletten. Wat doe je met al die ruimtes? En niet alleen dat: bij het strippen van de muren kwamen we veel verborgen ‘schatten’ tegen zoals veel oude tegeltjes. Wat doe je daar mee? We hebben ze uiteindelijk laten zitten en schoongemaakt.”
“Verder zijn alle vloeren en plafonds vervangen en was er een ongebruikte bovenverdieping die volledig opnieuw ingericht moest worden. We wilden alles duurzaam doen dus wilden we vloerverwarming en zonnepanelen. Een hele puzzel. We zijn dan ook nog steeds bezig met de verbouwing.”
De school trekt nog steeds veel aandacht van oud-leerlingen en docenten. Esther: “Mijn schoonvader heeft hier op school gezeten. Er is een foto van hem uit die tijd bij het gebouw. Deze foto heeft een ereplaats gekregen in de gang. Er wordt ook af en toe aangebeld door mensen die zich nog steeds verbonden voelen met deze plek. We omarmen deze interacties vanwege de sociale rol die het gebouw vroeger speelde.”
De financiering van het project van Esther en haar man was een uitdaging op zich. Christiene Hake – van Schuppen van CVS Hypotheken stond hen bij. “Voor een klant zijn veel dingen logisch. Zij hebben een duidelijke visie op wat zij willen bereiken tijdens een renovatie. Voor mij als adviseur is het dan de kunst om dit te vertalen naar de wereld van hypotheken. Hoe realistisch is iets? Snapt de hypotheekverstrekker, in dit geval MUNT Hypotheken, wat de aanvrager wil bewerkstelligen?”
“Het belangrijkst binnen het proces zijn de verschillende waardebepalingen. Daar spreek je het meest over met de hypotheekverstrekker. Daarover schakel je ook veel met de aanvrager en taxateur. Als dat dan allemaal duidelijk is en iedereen snapt wat de haalbaarheid is van wat er gaat gebeuren en welke impact dat heeft op de waarde van een pand, verloopt een proces goed en gesmeerd. Vanuit CVS Hypotheken was het mooi om een brugfunctie te hebben tussen MUNT Hypotheken en Esther. En het resultaat mag er zijn!”
De basis van het huis is nu op orde. Esther en haar man kijken uit naar toekomstige projecten. Zo zijn ze van plan om de voorzetramen te vervangen door ramen in de oorspronkelijke stijl van de school. Ook het aanzicht van het huis willen ze terugbrengen naar de originele kleuren. Maar eerst wordt het schoolplein veranderd in een tuin. Groen en biodiversiteit zijn de sleutelwoorden.
“Wat voor ons vooral het belangrijkste is, is de voldoening die dit project ons brengt. Het is complex, ja. Maar het hele project is voor ons een herinnering aan het belang van behoud van historische gebouwen.”