Gokprobleem beïnvloedt acceptatie: “Snap wel dat de bank dan vragen stelt”

02 oktober 2023 Leestijd ± 2minuten
Gokprobleem beïnvloedt acceptatie: “Snap wel dat de bank dan vragen stelt”

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week doen we dat met Dick van Leeuwen. Het gaat onder meer over gokproblemen als mogelijk nieuwe risicofactor in het acceptatieproces. 

Er zijn signalen van adviseurs dat het gokgedrag van consumenten een factor is geworden in het acceptatieproces. Aanvragen worden afgekeurd omdat er twijfels bestaan over gokgerelateerde afschrijvingen op bankafschriften. Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling? 

“Dat verbaast mij niet. Vroeger kon je afschriften nog anonimiseren, nu gaan acceptanten niet akkoord met doorhalingen. Ze kunnen dus ook uitgaven zien die heel privé zijn. Als ze dan zien dat er structureel veel wordt betaald aan een goksite, dan snap ik wel dat de bank vragen gaat stellen. Het gebeurt naar mijn weten niet veel. Het staat ook niet in de richtlijnen. Maar als geldverstrekkers zoiets opmerken, dan kunnen ze een aanvraag afkeuren. Al hangt of staat het met de cashflow. Het is vooral een probleem als een gokker telkens aan het einde van de maand maar een paar honderd euro overhoudt.”

Afgelopen weekend was er weer een Open Huizen Dag. Ondanks het beperkte aanbod wordt het toch gehouden. Wat is volgens jou het belang van deze actie?

“Het is fijn omdat het heel laagdrempelig is. Mijn klanten die zich oriënteren op kopen, vinden het heerlijk om huizen in en uit te kunnen lopen, zonder dat ze een commitment voelen richting de makelaar. Je krijgt wat meer feeling; een idee dat het in deze tijd toch mogelijk is om een huis te kopen. Ik heb ook klanten die een huis hebben gekocht na het bezoeken van de Open Huizen Dag. Die hadden een week later een deal, terwijl ze dat niet verwacht hadden. Ik vind het een goed initiatief.”

Een hypotheek van negentig jaar, in Canada kan het. Het is een gevolg van de jarenlange hausse op de woningmarkt, aangejaagd door het lagerentebeleid van centrale banken. Zou dit ooit kunnen gebeuren in Nederland?

“Dat is in Nederland ondenkbaar. Wij beschermen de consument beter dan ze doen in Canada en de Verenigde Staten. Zo werken wij met een toetsrente voor hypotheken met een rentevasteperiode korter dan tien jaar. En we hebben bijvoorbeeld geen renteaftrek bij een aflosschema dat langer duurt dan dertig jaar. Zo zijn er allerlei regels om ervoor te zorgen dat iemand veilig koopt. In Nederland zullen wij geen producten krijgen die langer lopen dan de bestaande periodes, laat staan voor negentig jaar. Dat is echt levenslang.”


Lees ook
Geen doorhalingen meer: “Als een klant gokverslaafd is, kan hij of zij dat alsnog buiten beeld houden”

Geen doorhalingen meer: “Als een klant gokverslaafd is, kan hij of zij dat alsnog buiten beeld houden”

Tegenwoordig zijn bankafschriften niet meer geanonimiseerd/doorgehaald. Banken en adviseurs kunnen alle transacties zien, waaronder ook betalingen die wellicht gevoelig liggen. Zoals gokgerelateerde afschrijvingen, maar bijvoorbeeld ook grote betalingen aan slijterijen. Hoe gaan adviseurs hiermee om?

‘Ook in Assen en Groningen is het overbieden weer terug’
Adviseur van de maand

‘Ook in Assen en Groningen is het overbieden weer terug’

Hij is zonder een financiële opleiding in het vak van hypotheekadviseur terechtgekomen. Maar inmiddels heeft hij een grote affiniteit voor zijn vak ontwikkeld. “Elke casus is anders. Dat maakt het interessant”, zegt Denijal Dzemidzic van Van Bruggen Adviesgroep in Assen.    

Lekker in je vel zitten
Column

Lekker in je vel zitten

Lekker in je vel zitten betekent voor eenieder wat anders. Waar de één gaat voor even lekker kapot gaan in de gym houdt de ander meer van een avondwandeling. Waar de één ‘s ochtends een uur voor de spiegel staat, is een ander binnen vijf minuten de deur uit. Maar aan tafel bij de adviseur betekent lekker in je vel zitten, maar één ding.

‘Verdiep je goed in de klant en durf om documenten te vragen’
Dat ene advies

‘Verdiep je goed in de klant en durf om documenten te vragen’

In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Vandaag vertelt Sander Werkhoven, erkend hypothecair planner & eigenaar van Huis&Hypotheek in Utrecht-West over dat ene advies…

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.