“Ik hielp mijn ouders hun hypotheek pensioenproof te maken”
In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Jantien Schipper vertelt over dat ene advies…
Als nieuwe commercieel directeur van MUNT Hypotheken is Paul Teutscher zich van één ding bewust: het hypotheekproces is altijd voor verbetering vatbaar. “De communicatie kan altijd beter net als het eenvoudiger maken van stukken. We willen frustraties wegnemen bij zowel consumenten, adviseurs en onze serviceproviders. En dat lukt ons zeker niet altijd, we blijven leren.”
“Vanaf 11 mei accepteren we de Desktop Taxatie voor praktisch alle hypotheekvormen. Dat scheelt de consument een hoop geld. Voor zuiver oversluiten accepteerden we de Desktop Taxatie al, maar nu doen we dat ook voor aankoop, oversluiting, verhoging, en omzettingen. Daarnaast blijven we altijd kijken naar hoe we het aantal aan te leveren stukken kunnen verminderen.”
“Nee, zeker niet. De overeenkomsten zijn vele malen groter. Zowel eyeOpen als MUNT zijn opgericht omdat ze zagen dat in de hypotheekwereld zaken beter kunnen. eyeOpen gaf advies via internet en videobellen. Dat was in 2015 echt vooruitstrevend, maar sinds de corona pandemie is advies op afstand steeds gebruikelijk. Voor een bepaalde groep in de markt is dit zeker een goed alternatief. Het heeft zowel voor de adviseur als voor de klant voordelen. Juist goed advies is dat wat voor eyeOpen en MUNT belangrijk is. Daar kan de adviseur echt het verschil maken voor een consument.”
“MUNT kende ik al uit 2014, mijn beeld was altijd dat het een jonge club is die succesvol is door zaken net iets anders te doen. Ik werk hier nu sinds maart en hoe ik zie steeds meer overeenkomsten met bijvoorbeeld mijn eerdere werkgevers Alex Beleggersbank en Binckbank: ook daar werkten mensen die het beste voor hebben met de klant. Dat wordt in de financiële wereld vaker geroepen, maar er zijn weinig partijen die het ook echt doen. Keuzes maken die op de korte termijn slecht zijn voor je eigen portemonnee, maar de klant ten goede komen. Het lef en echt vanuit het geloof handelen dat dit op de langere termijn goed voor het bedrijf is, is helaas nog te zeldzaam. Dit is wat ik enorm waardeer en ik ben dan ook heel blij dit terug te zien.”
“Maandag en dinsdag zijn met name gevuld met afspraken intern. Deze afspraken zijn bedoeld om informatie uit de markt op te halen: wat speelt er bij adviseurs, wat hebben we afgelopen week geleerd? Daarnaast spreek ik algemeen directeur Ellen Hensbergen en operationeel directeur Lex Juinen over lopende zaken tijdens ons wekelijkse overleg. Op de andere dagen van de week heb ik met name contact met adviseurs, ketens en onze serviceproviders. We stellen de adviseur centraal, ik kan mijn werk niet doen zonder goed te luisteren.”
“In ieder gesprek leer je wel iets. Bijvoorbeeld over welke productvoorwaarden we kunnen verbeteren of hoe we een klant in een bijzondere situatie kunnen helpen. Zo kijken we steeds waar de markt behoefte aan heeft.”
“Het eerste waar mijn aandacht naartoe gaat is mijn gezin. Met twee jonge dochters blijft er niet al te veel tijd over, maar je mag me ‘s nachts altijd wakker maken voor een Formule 1 race of een wedstrijd van Ajax. En ieder jaar probeer ik zelf ook op het circuit te rijden met een motor. Dat is geweldig om te doen.”
In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Jantien Schipper vertelt over dat ene advies…
Elke maand leggen we een prangende hypotheekvraag voor aan Chris Oosterling, commercieel directeur van MUNT Hypotheken. Deze keer geeft Chris antwoord op de telkens terugkerende vraag over extra aflossen - en geeft hij en passant ook nog wijnadvies.
De hypotheekadviseur van de maand april is Marco Vonk (33) van De Hypotheker in Hilversum. Met een achtergrond in klachtenafhandeling bij grote financiële partijen, is hij drie jaar geleden overgestapt naar de ‘andere kant’ en hypotheekadviseur geworden.
De oorlog in Oekraïne en klimaatverandering die harder gaat dan aangenomen dwingen ons sneller duurzaam te worden. De stijgende energieprijzen raken woningeigenaren hard in de portemonnee en vormen samen met overheidssubsidies voor isolatie en zonnepanelen een stimulans om te verduurzamen. Een klein lichtpuntje, voortgekomen uit een hele nare situatie.