Ik spreek natuurlijk voor eigen parochie, maar dan toch; het gelijk van uitbesteden wordt weer keihard bewezen. In deze enorme drukke tijden zie je duidelijk het verschil tussen geldverstrekkers die (een deel) van hun processen en diensten hebben uitbesteed aan gespecialiseerde ketenpartners en de geldverstrekkers die dit niet doen. De doorlooptijden van laatstgenoemde geldverstrekkers rijzen op momenten de pan uit. Met vervelende gevolgen voor adviseurs en met name voor de consumenten.
Vanzelfsprekend lopen in dit soort bizarre situaties de doorlooptijden overal op, maar dit zijn vaak maar een paar werkdagen. En als je hierover tijdig communiceert, is er niet veel aan de hand. De adviseur en de consument kunnen hier dan rekening mee houden. Maar, als het geen dagen, maar weken vertraging oplevert, wordt het een stuk problematischer. En dit zie je in de markt gebeuren.
Beste geldverstrekkers, doe er je voordeel mee.
Wat kunnen adviseurs hier mogelijk van leren? Rechtstreekse aanstellingen zijn niet heilig? Wederom eigen parochie, maar ik ben hiervan overtuigd. Let je bij het adviseren ook op het proces van de geldverstrekker en hoe dit georganiseerd is? Zeker!
Maar ook hele praktische lessen: blijf creatief en denk vooruit. Wat je namelijk ook ziet, is dat taxaties een sterk vertragende en stress veroorzakende factor zijn in dit soort drukke tijden. Zorg dus dat de klant hier zo snel mogelijk in het proces mee aan de slag gaat.
En vooral: samenwerking loont! Samenwerking met betrouwbare businesspartners zorgt ervoor dat je zelf kan blijven focussen op jouw expertise: adviseren. En veel van de andere zaken kan je dus uitbesteden. Natuurlijk wel aan een echte businesspartner die waarde toevoegt. Die expertise heeft in die betreffende dienstverlening, die dezelfde (en liefst hogere) kwaliteitsstandaarden heeft als jij zelf en die zich eigenaar toont van de klantbediening. Als je zo’n partner vindt, creëer je een hogere kwaliteit, betere klantbediening, vaak een besparing (door schaalgrootte van de partner) en continuïteit. Continuïteit van capaciteit, van dienstverlening, van acceptabele doorlooptijden, van bereikbaarheid.
Daarvoor is het wel nodig dat deze partnership structureel is, dus niet alleen als ‘overflow’ tijdens drukke periodes. Een relatie is geven en nemen, lasten en lusten delen. Maar, samen sta je nog altijd sterker. Wat mij betreft wordt dat in deze periode nogmaals bevestigd.