Van der Hoeven komt oorspronkelijk bij de Rabobank vandaan. Daar heeft hij zes jaar gewerkt. “Mijn laatste functie bij de bank was kantoormanager op de Frederik Hendriklaan in Den Haag. Een mooi kantoor in het statige Statenkwartier en acht dames aan de balie. Op vrijdagmiddag stonden de mensen bij de geldautomaat in de rij. Dat waren andere tijden. De klanten werden toen nog door banken omarmd.”
Korte overstap naar verzekeraar
Halverwege de jaren ’90 maakte hij een korte tussenstap naar een verzekeraar, Aon. Van der Hoeven werd accountmanager buitendienst en bezocht daarvoor in het buitengebied allerlei hypotheekintermediairs. De bedoeling was om een nieuw product van Aon te promoten. “Ik had één of twee afspraken per dag en dan lag ik ergens in Friesland alleen in een hotel. Zo’n buitendienstfunctie lijkt prachtig, maar ik kwam er al na een paar maanden achter dat dit niets voor mij was.”
Van der Hoeven kwam vervolgens bij De Hypotheekshop Duinrand in Den Haag terecht. Daar leerde hij het klappen van de zweep en vervolgens vestigde hij zich als zelfstandige in Voorburg. “Ik heb nooit spijt gehad van mijn overstap naar de hypotheekbranche. Integendeel, dat had ik veel sneller moeten doen. Ik heb veel geleerd bij de bank, maar het onafhankelijk advies geven is vele malen leuker.”
Voorwaarden belangrijker dan laagste rente
De zelfstandigheid van het adviseurschap spreekt Van der Hoeven zeer aan. “Ik heb geen bazen boven mij en adviseer onafhankelijk over geldverstrekkers. Iedereen is op zoek naar de laagste rente, maar het gaat óók om de voorwaarden die geldverstrekkers hanteren. Ik vind zelf de voorwaarden nog net iets belangrijker dan de allerlaagste rente. Het is goed om te weten wat je klant in de toekomst met een hypotheek wil doen. Wil hij aan kinderen gaan schenken, of misschien extra gaan aflossen?”
Van der Hoeven is nu al 25 jaar hypotheekadviseur, maar volgens hem gaan de gesprekken met klanten niet vervelen. “Iedere klant is weer anders. Dat maakt het leuk. Mensen komen fysiek langs, natuurlijk inachtneming met alle coronamaatregelen. Ze willen ook graag langskomen, want zo’n hypotheekgesprek is iets heel persoonlijks. En het gaat natuurlijk over heel grote bedragen. Een heel belangrijke keuze.”
Klanten komen via mond-tot-mond reclame
Van der Hoeven heeft een aantal professionele voetballers, onder meer van Feyenoord en Ajax, en Bekende Nederlanders geadviseerd. Ook heeft hij regelmatig expats of medewerkers van het Joegoslavië-tribunaal op gesprek gekregen. “Dat vind ik interessant om te doen en dat is mij bijgebleven. Die klanten zijn bijna altijd via mond-tot-mond reclame bij mij binnengekomen.”
Van der Hoeven is lid van een businessclub, wat hem onder meer klanten oplevert. “Naast je werk als adviseur moet je ’s avonds je netwerk, zoals makelaarskantoren en accountants, blijven onderhouden. Als je goed werk aflevert, eerlijk communiceert en je afspraken nakomt, komt een makelaar bijna altijd weer bij je terug met een volgende klant.”
Grote overbiedingen op rijtjeshuis
Van der Hoeven maakt zich zorgen over de woningmarkt waar de prijzen zijn “geëxplodeerd”. “Het is waanzinnig wat er nu op de woningmarkt gebeurt. Ik zie voor een rijtjeshuis overbiedingen met 50.000 tot 60.000 euro, terwijl de vraagprijs al hoog is. Door de lage rente kun je nu voor een lange tijd heel lage lasten krijgen. Waar gaan we naartoe? Dit kan niet zo blijven doorgaan. Nog niet zo heel lang geleden stonden huizen onder water, nu is het omgekeerde het geval. Maar er gaat een kentering komen, verwacht ik.”