We leven inmiddels ruim een jaar met corona-beperkingen. Terwijl de Nederlandse Vereniging van Banken meldt dat het aantal hypotheekklanten dat een betaalpauze ontvangt blijft toenemen, ziet MUNT Hypotheken juist het tegenovergestelde. Met Giso van Dijk van de afdeling Bijzonder Beheer kijken we terug op een jaar corona.
Wat gebeurde er toen corona in alle hevigheid losbarstte?
“We wisten niet zo goed wat we konden verwachten. Zou er een vloedgolf aan faillissementen en ontslagen komen? Het was op dat moment alle hens aan dek: we richtten een aparte website in, openden een speciaal telefoonnummer en er kwam een crisisteam. Daar was ik zelf trouwens niet bij, ik was op vakantie in Tenerife en probeerde uit alle macht om terug naar Nederland te komen.”
Jullie hebben veel in werking gezet, was dat crisisteam wel nodig?
“Het was direct duidelijk dat corona een grote impact zou hebben, maar we wisten niet hoeveel klanten dit zou raken. Zou het gaan om tientallen of juist heel veel meer mensen? Uiteindelijk viel het mee hoeveel klanten een betalingsverzoek hebben ingediend en gehonoreerd gekregen. Het belangrijkste was dat we direct bereikbaar waren voor onze klanten die vragen hadden en wilden weten wat de mogelijkheden waren. Daardoor konden we in het begin direct inventariseren hoe groot het probleem was.”
Wat gebeurde er met de klanten die een betaalpauze kregen?
“Hun automatische incasso is gestopt voor een paar maanden. Dat gaf deze klanten meer lucht. Maandelijks spraken we met ze zodat we op de hoogte bleven van hun situatie. Een enkeling had nog wat meer tijd nodig, maar de meeste klanten konden al snel weer aan hun verplichten voldoen. Bijvoorbeeld doordat ze hun reserves aanspraken, maar ook omdat ze minder uitgaven hadden door corona: mensen konden niet reizen of uitgaan.”
Hoe flexibel zijn jullie geweest?
“De terugbetalingsregelingen waren echt maatwerk, volledig afgestemd op iedere klant. Als het nodig was, keken we bijvoorbeeld samen naar hoe ze hun huishoudboekje op orde kregen. Klanten hebben onze coulance en hulp erg gewaardeerd.”
Wat voor soort klanten zaten vooral in de problemen?
“Mensen die in de horeca werken, sportschoolhouders, personal trainers - dit zijn de groepen die het moeilijk hadden. Ook nu hebben zij het moeilijk omdat hun bedrijven nog steeds gesloten moeten blijven.”
Wat is er nu nog merkbaar van de coronacrisis?
“Nieuwe verzoeken tot betalingsregelingen zien we nauwelijks meer. Ruim driekwart van de klanten die het afgelopen jaar een regeling heeft aangevraagd, heeft deze weer volledig afbetaald. Velen vaak sneller dan verwacht. Er is ook een aantal klanten die ervoor heeft gekozen hun huis te verkopen: door de hoge huisprijzen hebben ze zoveel overwaarde dat ze die incasseren en goedkoper gaan wonen. Maar die gevallen zijn het afgelopen jaar binnen de corona-dossiers op twee handen te tellen.”
Wat hebben jullie geleerd van de crisis?
“Het heeft onderstreept dat we vast moeten houden aan wat we altijd proberen: er voor de klanten zijn in alle situaties. We willen altijd in gesprek blijven om samen een oplossing te zoeken.”