Hoe bied je meerwaarde na het hypotheekadvies?

08 februari 2017 Leestijd ± 2minuten
Hoe bied je meerwaarde na het hypotheekadvies?

Ook nadat de hypotheek verstrekt is, kunnen hypotheekadviseurs nog meerwaarde bieden voor hun klanten. Dat vindt Boyan Nijpels, een van de oprichters van Moveasy, een vergelijkings- en biedingssite voor verhuizers. Bijvoorbeeld door te adviseren over het traject dat de huizenkopers nog te wachten staat.

Hoe kwamen jullie op het idee voor www.moveasy.nl?
We zijn zelf meerdere malen verhuisd in binnen- en buitenland. Bij het opvragen van offertes merkten we dat prijzen en kwaliteit van verhuizers sterk uiteenliepen. Het aanbod in de markt was niet transparant: soms werd een verhuizing door uitloop plotseling twee keer zo duur. Nadat we een tijdje als tussenpersoon tussen verhuizer en klant hadden gewerkt, bedachten we dat een platform met een gesloten biedingssysteem meer transparantie en kwaliteit zou bieden.

Hoe werkt moveasy.nl?
De klant voert op de site in van waar naar waar hij verhuist en hij geeft de omvang aan. Dat kan bijvoorbeeld door foto’s te maken van de kamers en de spullen die erin staan. De aanvraag wordt doorgespeeld naar de verhuizers die zijn aangesloten. Vervolgens ontvangt de klant binnen 24 uur ten minste drie en maximaal vijf biedingen. Voor grote verhuizingen komen er drie verhuisfirma’s langs om de omvang in te schatten. Een klant kan altijd bellen met een adviseur van Moveasy voor extra advies. De adviseur kan bijvoorbeeld helpen bij de keuze tussen verhuizers, maar ook uitleg geven over de verschillen tussen een uurprijs of een vast tarief. Moveasy geeft onafhankelijk advies aan de klant.

Hoe kunnen hypotheekadviseurs meerwaarde bieden aan hun klanten?
Dat zit hem vooral in het hele traject na het afsluiten van de hypotheek. Ook dan komt er veel op de klant af. Niet alleen de verhuizing, maar ook het doorgeven van adreswijzigingen, het veranderen van  leverancier van energie, televisie, internet en telefoon, het rondsturen van adreswijzigingen en doorsturen van je post. Wellicht moet er nog verbouwd of geklust worden en zoekt hij een aannemer. En hij krijgt te maken met het aanpassen van zijn verzekeringen en het opstellen van een nieuwe persoonlijke begroting voor de maandelijkse uitgaven. Als een hypotheekadviseur in één aanbod deze wereld van nazorg kan schetsen en daarover een onafhankelijk advies kan geven, kan deze vorm van ‘aftersales’ een mooie extra inkomstenbron zijn. Mogelijk kan hij zijn klant een korting bieden als deze kiest voor deze service. De hypotheekadviseur kan de klant zo nog meer ontzorgen na het afsluiten van een hypotheek.


Lees ook
Dorine van Basten verlaat HDN: “Geef je bestaande klanten meer aandacht”

Dorine van Basten verlaat HDN: “Geef je bestaande klanten meer aandacht”

Na ruim zes jaar vol overgave de rol van directeur bij Hypotheken Data Netwerk (HDN) te hebben vervuld, slaat Dorine van Basten medio mei een nieuwe – of eigenlijk oude, vertrouwde – weg in. Hoe kijkt zij terug op de afgelopen jaren bij HDN? En wat wil ze haar opvolger én stakeholders vooral meegeven? Dit keer geen drie, maar zeven vragen aan onze gesprekspartner.

Van hypotheekadvies naar totaaloplossing voor scheiding

Van hypotheekadvies naar totaaloplossing voor scheiding

Na een scheiding of relatiebeëindiging volgt een lastige en onzekere periode. Het laatste waar mensen op zitten te wachten is administratieve rompslomp, onder andere rondom de gezamenlijke hypotheek. “Een hypotheektraject moet geen geïsoleerd traject zijn, maar geïntegreerd worden met alle aspecten die bij een scheiding komen kijken”, menen oprichter Sander de Loo en algemeen directeur Markward van der Mieden van Zorgeloosch. “We trekken onze functie breder dan louter het geven van hypotheekadvies.”

Verduurzaming van de woning: isoleren of nul-op-de-meter?
Opinie

Verduurzaming van de woning: isoleren of nul-op-de-meter?

In een vorig artikel gaven Marcel Warnaar, senior wetenschappelijk medewerker bij het Nibud  en Jeroen Pels, manager Hypotheken bij Triodos Bank, hun advies om het hypotheekgesprek direct aan te grijpen om het onderwerp duurzaamheid ter sprake te brengen. Dit keer gaan ze in op de vraag: ga je stap voor stap optimaliseren of kies je direct voor de nul-op-de-meter-woning?

UWV Verzekeringsbericht potentiële vervanger werkgeversverklaring

UWV Verzekeringsbericht potentiële vervanger werkgeversverklaring

Per hypotheekdossier wordt de werkgeversverklaring gemiddeld 2,4 keer verkeerd aangeleverd. Een verkeerd gezet vinkje of kruisje levert al veel tijdverlies en gedoe op. “In de pilot Handig! werken we eraan om de fysieke werkgeversverklaring overbodig te maken door het toetsinkomen vast te stellen op basis van het SV-loon dat door de klant bij het UWV digitaal kan worden opgehaald”, vertelt Denise Kreft, adjunct-directeur bij HDN.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.