De hypotheeksector vergrijst, waardoor bedrijfsoverdrachten de komende jaren steeds vaker zullen plaatsvinden. Maar wat zijn de mogelijke obstakels bij een bedrijfsoverdracht? “Belangrijk is transparantie. Niet proberen in het begin relevante informatie achter te houden. Onder het motto: dit is misschien niet zo heel fraai”, zegt overname-adviseur Maarten van Dijk. Dit is het tweede van een tweetal artikelen over bedrijfsoverdrachten.
Van Dijk is verbonden aan accountanskantoor BDO en heeft veel MKB-bedrijven begeleid bij overnames. Zo werd een groter advieskantoor werd overgenomen door het zittende management. “Dat was een zogeheten management buy-out, dat komt vrij vaak voor”, vertelt Van Dijk.
Volgens Van Dijk zijn er verschillende categorieën bedrijven die ondernemingen kopen. Een voorbeeld hiervan zijn investeringsmaatschappijen. “Maar die eisen een bepaalde minimale omvang voordat dit voor hen interessant is. Het gemiddelde hypotheekkantoor komt daarvoor niet aanmerking.”
Persoonlijke relaties
Van Dijk vindt dat de verkoopbaarheid van een wat kleinere organisatie lastig is, omdat er vaak veel persoonlijke relaties mee gemoeid zijn. De vertrekkende eigenaar kent veel klanten persoonlijk. “Zeker in de hypotheekmarkt is dat het geval. Als je als externe partij een bedrijf overneemt en de oud-eigenaar gaat weg, wat koop je dan? Uiteindelijk koop je iets voor de continuïteit. Bij een management buy-out is die continuïteit beter geborgd, omdat zij de onderneming kennen en tot op zekere hoogte runnen.”
De BDO-adviseur denkt ook dat een éénpitskantoor over het algemeen lastig verkoopbaar is. “En als je iemand gevonden hebt, dan heeft hij vaak niet heel diepe zakken. De ondernemer moet er niet op rekenen dat er enorme bedragen betaald zullen worden. Simpelweg, omdat de koper dat niet heeft. Het kan interessant zijn, maar dan moet hij het wel kunnen betalen. Je kunt zeggen: hoe groter een onderneming is, hoe makkelijker die te verkopen is.”
Hoofdstappen overnametraject
Volgens Van Dijk zijn dit de hoofdstappen bij een overnametraject: het vinden van de juiste koper(s) en het verstrekken van (financiële) gegevens aan die partijen. Vervolgens wordt er op basis van deze gegevens om een bod gevraagd. Na een deal op hoofdlijnen over dit bod, wordt er vervolgens een boekenonderzoek gedaan. Daarna worden bij de notaris de aandelen gepasseerd als het om een bv gaat.
“Bij een overnametraject moet je toch wel denken aan duur van een half jaar. Soms duurt het een jaar. Je moet partijen zoeken, de onderhandelingen kunnen lang duren. Dit gebeurt niet via een paar gesprekken op een achternamiddag. Mensen moeten erover nadenken en ook zo’n boekenonderzoek kan wekenlang duren. De financiering moet geregeld worden. Het kost dus allemaal tijd”, meent Van Dijk.
Volgens hem is transparantie zeer belangrijk, als een ondernemer zijn bedrijf van de hand wil doen. “Niet proberen in het begin relevantie informatie achter te houden. Onder het motto: dit is misschien niet zo heel fraai. Verstop niets, want op het moment dat je dat doet, komt uiteindelijk de deksel op je neus als het later toch boven komt. Dan kan er sprake zijn van een vertrouwensbreuk. Waarom heb je me dat niet eerder verteld? Transparantie is dus van belang.”